Wednesday, October 22, 2008

Sandakan. Akhirnya ... Siri 2.

Entry ini adalah sambungan dari entry pertama.


Sebenarnya Along adalah adik lelaki aku yang bongsu. Dia baru berusia 20 tahun dan sebenarnya dia pernah mempelajari sedikit tentang makhluk halus dan cara mengusirnya, berteraskan agama Islam. Malahan sudah beberapa kali, Along (dengan izin Allah) membantu beberapa orang yang didatangi perkara-perkara sebegini rupa.

Lobi Pasar Besar Sandakan, Sandakan.


Bila saja aku lihat Along menggelupur, aku memanggil Bapa yang berada di luar. Sebenarnya Bapa juga sedang mengadakan ritualnya sendiri. Tak hairan oldtimer macam itu pun mempunyai serba sedikit ilmu tentang benda-benda begini. Aku ter-nangis melihat adik begitu…

Kenapa kau Long?

Adikmu yang suruh aku masuk badannya – bukan suara Along biarpun jasad Along. Sambil ketawa-ketawa. Aku faham fenomena ini.

Kenapa kau datang ganggu keluarga kami?

Sebab aku dengki dengan mamamu –

Bodoh! Siapa hantar kau ke sini? – sambil aku menuang air Yasin ke mulut Along

Aku tak tahu nama tuan aku. Bodoh! Air apa kau bagi ni? Panas!!!

Kau yang bodoh! Nama tuan kau sendiri pun kau tak tahu. Air tu air sejuk. Oh aku lupa, kau kan bukan makhluk terpilih jadi manusia.

Panas! Panas!

Kau mau keluar atau tidak? – aku sedikit berani, tapi sebenarnya aku takut juga. Sebab dalam masa yang sama Mak turun seperti dirasuk sekali lagi. Mak terus berzikir sambil mengusap-usap dahi Along. Tapi zikirnya itu tidak tentu. Ya! Dia kan sedang diganggu.

Kalau kau tak mahu keluar, aku baca Yasin untuk kau. Kau takut kan?


Jangan! Kau bising! Bising! – Sementara menantikan kedatangan orang tua yang dipanggil oleh jiran kami, aku mula berusaha membaca ayat-ayat Yasin. Bila saja aku membacanya, Along meronta-ronta sambil menutup telinganya. Sesekali dia seperti terbatuk-batuk… Kata Mak, salah satu keadaan dirasuk adalah seperti sesuatu yang masuk ke dalam badan dan terasa seperti salur nafas kita dicekik. Mengikut pemerhatian aku dan pengalaman aku yang sudah-sudah, memang mangsa seperti susah hendak bernafas dan berkeadaan seperti dicekik. Ada juga yang mengatakan benda halus itu seperti duduk di atas dada dan perut. Oh!


Mak adalah pelanggan tetap di sini.

Gigi Along kelihatan seperti berkatup rapat sehingga mengeluarkan bunyi. Kedua-dua tangannya bergenggam kejap. Aku takut-takut kalau dia melepaskan tumbukan kepada kami, hahahha.. maklumlah, dia sudah dikawal oleh benda lain. Sesekali aku melihat dia menangis teresak-esak sambil memanggil Mak, tetapi keadaannya seperti badannya mengeras berulang. Kadang-kadang aku melihat dia seperti melihat sesuatu di depannya tanpa mengejipkan matanya. Hermmm…. Tapi bila keadaan dia menggelupur, itu yang buat aku akan menangis.


Bila saja orang tua yang dijemput itu memulakan pembacaannya, Along meronta-ronta semula. Aku di tepi pintu masih meneruskan pembacaan Yasinku. Keadaan sedikit kurang harunya bila melihat Along seperti sudah surut keadaannya. Aku yakin ayat-ayat yang dibaca oleh orang tua itu merupakan ayat-ayat suci Al Quran.


Dia suruh aku ambil kucing ni, bawa balik ke rumah. Tapi aku ambil gambar mereka saja. Hahah.

Di dalam masyarakat sekitar aku, individu yang berkebolehan dalam mengubati masalah seperti ini, kami gelar Orang Tua. Memang dipengaruhi faktor usia, tetap sebenarnya gelaran itu merupakan tanda hormat golongan yang muda atau orang-orang yang meminta bantuan dari individu tersebut. Panggilan Orang Tua adalah lebih low profile rasanya…


Shot paling aku suka. Keadaan Pasar Besar Sandakan, Sandakan. Ini Bahagian Pasar Sayur dan Buah-buahan, sangat bersih dan cantik occay!


Along mula sedar, tapi lesu..

Benda tu tadi kata, kau yang suruh masuk dalam badan kau. Apa cerita?

Bukan apa, aku tgk Mak mmg tak mampu nak hadapi benda tu. Aku pula tak dapat kontek guru aku d KK.

Habis apasal kau tak halau saja?

Kalau nak halau, itu bergantung dari tubuh badan pesakit juga untuk melawan. Itu pasal aku ambil benda tu. Aku nampak masa benda tu Mak cakap ‘sebelah kiri’, benda tu Cik Pon sedang duduk di tepi kirinya sambil mengusap kepala Mak. Kau tahu benda tu berbau busuk yang amat! Di sekitar katil tu pula, terbanyak banyak tangan tengah mengelilingi.


Soto Ayam yang sungguh superb pada harga RM4.00. Mahal occay! Tapi berbaloi sebab sedap!!!


Huis! Aku meroma. Aku tak pasti keadaannya macamana, tapi masa itu aku tawakal kepada Allah. Aku memang takut, tapi aku terpaksa menerima keadaan. Belajar terima tekanan dari pandangan yang kita sendiri tak boleh nampak pada mata kasar. Mak kata, dia nampak bayangan seorang perempuan pertengahan usia seperti jiran kami Kak Agus (dalam 38 tahun usianya), berbaju putih tetapi sedikit kekuningan, dan bertudung. Berwajah seperti orang Thailand.

Tiba-tiba Mak menyoal aku semasa keadaan sudah terkawal. Jiran kami beberapa orang datang ke rumah. Sambil meminum teh pengalas kesejukan masa yang bakal ke Subuh, aku berfikir-fikir soalan Mak.

Hakhakhak.. kedai makan ini sunggoh comel. Tapi ABC dia sangat GAGAL!

Em, kalau yang berkaitan mungkin batu karang yang aku bawa Mak. Kan benda mati tu. Lagipun tak hairan juga kalau benda tu ‘mengikut’. Lagipun, sekitar pantai tu dulu memang tempat orang buang abu mayat. So…

Isk.. naik seram juga bila difikirkan. Mungkin… lagipun kalau batu karang tu berpenghuni, mesti dia tak selesa, rumah dia dah jauh. Aku bukan mengajak kau fikir benda-benda tahyul ataupun mengarut macam itu. Tap ingatlah, selain dari kita makhluk manusia, ada lagi makhluk lain yang wujud di dalam ciptaan Allah s.w.t.

Esok harinya, Bapa bawa batu karang untuk dibuang. Along pesan supaya buang ke Pasir Putih, Sandakan. Maklumlah, ianya berasal dari laut, maka lautlah sekembalinya. Tapi Bapa berkeputusan untuk menghantar batu tersebut untuk di-scanning. Maksud aku, dihantar ke individu yang dianggap berkebolehan keadaan-keadaan paranormal…hehehehe… scanning la tu kan.

Hais…aku agak emo. Aku minta maaf. Sebenarnya entry ini dihabiskan secepat mungkin kerana atas permintaan pengunjung-pengunjung blog ini. Hahahaha.. helooo aku tak buat cerita occay, memang betul blog aku ada pengunjung tetap. Malahan ada yang menghantar email, untuk meminta entry ini dihabiskan.

rmm.. kamu! Orang Sandakan yang berada di perantauan! Nampak soto yang aku snap ini. Wow, soto ini super sedap occay! Ada kesempatan, aku akan snap gambar bakso Sandakan. Sudah pasti aku pilih yang paling sedap sekali. Ok, ada entry ketiga menyusul. Tetapi bukan lagi cerita seram…daa….

1 comment:

Anonymous said...

amalkan Al Fatihah,3 Qul,Kursi,Yasin sebagai pendinding berkesan..ingatan yg selalu kita dengar tp tidak amalkan coz kita lebih kpd 'tokmoh'...Tiada lebih berkuasa selain DIA...AWAS...orang2 yg selalu guna kemenyan,limau,keris,paku etc for mengubat actually dia dipanggil konco2 IBLIS LAKNATULLAH untuk membantu dia...