Thursday, October 23, 2008

Cerita hari ini.

Kalau ditanya, apa perubahan drastik yang berlaku kepada daerah kelahiran aku ini... aku akan menjawab : Sandakan semakin bercuaca panas. Aku tidak hairan kepada soal pembangunan (berdirinya bangunan-bangunan baru, mahupun jalan baru), tapi aku lebih terarah kepada keadaan cuaca di sini.

Kalau kamu, orang Sandakan.. yang sudah lama tidak pulang ke sini, aku pasti kamu akan bersetuju dengan jawapan aku tadi. Ini kerana, seperti yang terjadi kepada aku. Seorang yang suka berjemur di bawah matahari (lagak Baywatch tidak sama sekali!), merasakan cahaya matahari yang sampai kepada aku begitu pijar. Oh Occay! Mungkin aku masih terlalu awal membuat penilaian. Tetapi, 2 hari selepas balik dari Kuala Lumpur, kulit wajah aku sudah seperti pecah-pecah. Seperti mahu bersalin kulit...kakakaka... eh! tak lah teruk sangat occay! Maaflah, tiada gambar disertakan.

Ini kuih makmur. Apasal gambar ni gelap? Aku salah ejas setting lor.. ini kuih makmur, adik aku Dang Yunos yang buat. Mak aku kata, kuih makmur ni tidak diletakkan telur. Eh bukan Dang Yunos yang buat, Mak yang adun dan dia lakukan proses yg seterusnya sehingga siap. Bila Mak cakap kuih makmur tu tiada telur disertakan, aku tak kisah sangat. Sebab bagi aku, occay dah rasa dia. Sebenarnya, ini adalah stok yang telah disembunyikan oleh Mak. Manalah tahu, bila free santai tu bolehlah dijadikan kudap-kudapan kan.

Berbalik kepada bab kulit muka tadi, petang tadi aku telah membuat masker kampung-kampung... ekkekek...Parents aku kan ada bela ayam kampung. So, aku ambik putih telur ayam kampung tu dibuat sebagai masker. Nak buang kulit-kulit pecah tu. Maklumlah kan, putih telur ayam kan mengandungi protein yang boleh memperbaiki struktur kulit. Terasalah juga pedis-pedis bahagian yang mungkin 'tercedera' oleh panahan sinaran matahari yang pijar bagiku. Muka akan terasa tegang dan kulit mati akan ikut sekali dengan lapisan telur yang telah disapukan ke bahagian muka semasa mencuci wajah. Kakakakak...cis, apa kena aku ni!
Ya lah, bila berada di rumah sendiri, barulah terasa selesa sebanyak-banyaknya kan. Tapi untuk pengetahuan kau dan kamu, aku kena ikut diet parents aku. Breakfast aku dah tak layan breakfast berat-berat. Hah! Pagi nanti kena makan roti bakar, or else yang melibatkan roti paun la. Aku dah stop makan banyak-banyak dah. Cukup seminggu ni pun aku dah rasa macam nenek badang occay! Kau ketawa, kau punya pasal la..hahahaha....

Tapi yang bestnya, bila malam menjelma.. kawasan sekitar akan menjadi sejuk dan kerap hujan. Tapi hujan pun tak lama. Kadang-kadang petir berdentum dan buat aku terkejut. Kekekek... Gambar-gambar di bawah ni adalah pemandangan senja di depan rumah aku. Susah tau nak dapatkan langit macam ni. Herm... aku bersyukur kerana masih bernafas.

Tadi aku berchatting dengan teman lama.







2 comments:

Anonymous said...

your're back...GAMBAR2mu KEMBALI BERCERITA......tiada lagi cerita2 'kupu-kupu malam' yg mencari arah dlm kegelapan..

♥andrea isabelle anne reston quiamco♥ said...

mas.....missyah babe.....wawawa aku teda update baru uiii....anyway welkam bek to the blogging world...peace


zue-aka-belle