Tuesday, October 28, 2008

Cerita Hari Selasa.

Assallamuallaikum,

Apa khabar hari ini? Pagi semalam aku bangun seawal pukul 7 pagi. Helo, di sini matahari agak cepat kelihatan berbanding di Kuala Lumpur. Beza sejam sungguh keadaannya. Tiada apa yang menarik berlaku sejak akhir-akhir ini. Kebanyakan gambar yang aku ambil hanyalah ketika aku berada di sekitar rumah saja. Musim tengkujuh kan sudah tiba, hari Ahad lepas penuh dengan dingin. Isnin pun sama. Deepavali disambut dengan suasana sejuk. Dah tiba Selasa.

Semalam aku menerima tetamu. Seingat aku pada sekitar pukul 3, Makcik Sita datang ke rumah bersama ‘teman lama’ ku. Sebenarnya, aku langsung tidak dapat mengingati jejaka bernama Muluk itu. Aku familiar nama itu, tp aku langsung tidak ingat. Eh! Perkara yang berlaku sekitar 15 – 20 tahun yang lepas? Aku ini kan, bukan manusia mempunyai kadar ingatan yang tinggi. Tapi certain memories semasa kecil, aku masih ingat. Mahu aku ceritakan? Lainkali saja.

Muluk, dia rupanya baru balik dari Kuala Lumpur. Cuma untuk bercuti dan ada perkara yang mahu dilaksanakan. Hajat hati ingin menyunting kekasih hati. Long story short, rupanya si kekasih hati sudah bertunang dengan orang lain.

2 kotak stout aku hantam bersama teman di tembok –

Tembok Sandakan, yang pernah aku ceritakan. Satu kawasan sidewalk yang sangat dikenali oleh orang-orang tempatan, dan kepada mereka yang pernah datang ke Sandakan. Ala, normallah kan. Orang putus cinta, arak menjadi teman. Konon-konon mengubat hati yang luka. Sama tarafnya apabila bangun dari kogutan, pun masih memikirkan benda yang sama. Alahai.

Kenapa si kekasih hati bertunang dengan lelaki lain, sedangkan dia tahu dia bakal disunting oleh kekasih hati sendiri?

Kata si Muluk, mungkin perbuatan sihir. Tetapi kalau sihir, kenapa si perempuan tahu menanggalkan cincin pertunangannya dengan lelaki lain apabila keluar dengannya?

Aku hairan cara percintaan orang sekarang ini. Lelaki dan perempuan sudah sama taraf thingynya. Masing-masing dalam safe mode. Maksud aku, main peranan sendiri untuk dalam kondisi yang selamat. Selagi boleh memilih, pilihlah. Aku? Aku hibernating. Tidak terarah ke mana-mana.

Aku jadi ungu bila mendengar kisah-kisah percintaan sebegini. Atau dalam usia ku ini memang hanya dihidangi dengan kisah ini oleh rakan seusia? Isk.

Di Malaysia ini. Apa yang sedang hot? Kemukan soalan-soalan kamu, bisakah aku menjawabnya? Kamon bebeh.




1 comment:

Anonymous said...

where do u live???hehe