Monday, December 29, 2008

Yamtuan Negeri Sembilan dan aku.

Aku sebenarnya sudah lama mahu membuat entry dengan gambar-gambar di bawah ini. Bagaikan satu kebetulan, kemangkatan Tunku Jaafar membuatkan aku teringatkan entry yang belum dipublish-kan lagi. Dan sedikit rasa terkejut dengan berita kemangkatan Tunku, kerana lebih kurang 4 bulan yang lalu, Tunku masih kelihatan sihat walafiat.

Oh ya, kebetulan aku menghadiri event sambutan Hari Keputeraan Tunku Jaafar yang ke 86 tahun di Kuala Pilah. Macam tak percaya kan, aku boleh berjumpa dan bergambar sendiri dengan Tunku Jaafar...ya la, aku kan rakyat biasa. Kebetulan kakak aku jadi penerbit event pada hari itu.

Al Fatihah..





*Memori - ketika Tunku Jaafar berkenan melawat booth-booth yang mengambil bahagian di dalam acara ini.


Sunday, December 28, 2008

Besday Prezent

Hari Jadi sudah berlalu...inilah entrynya....beberapa prezent dari family aku...

Buku resepi Cara Memasak Karamel


Udang Nipah, aku request sendiri dari Mak aku... RM10.00 sekilogram saja occay!

Asalnya nak dijadikan kek besday, tapi tak sempat nak hias pon, anak saudara aku dah rasmikan sama-sama ng aku sekali...sefamily la...kek gula hangus yang sunggoh superb hasil tangan Mak aku occay.

Wohoo...ala ala Anna Sui tak....aku suka occay...bleh sumbat lappy dan Dslr aku sekali dalam ni...takan aku nak expose ng beg asal lappy aku?? oh tak nak!

Thanks...



Thursday, December 25, 2008

28.


Selamat Hari Jadi untuk diri sendiri. (26 Disember)




Sunday, December 21, 2008

Untuk Seorang Kawan.


Aku tak suka kau begitu menyerah dengan takdir kau sendiri.

Sepatutnya hayat yang tinggal ini kau syukuri dengan melihat seluruh alam, termasuk kawan-kawan kau yang sebenarnya sudah lama menantikan kau (bertahun-tahun) lamanya.

Aku fikir kau sudah meninggal dunia.

Kau online semula.

Itu tandanya kau masih hidup.

Tapi apabila kau lagi banyak bercerita soal sedih tentang si dia itu, hati kawan kau ini jadi tawar.

Thursday, December 18, 2008

Ekspresi mereka.

Ekspresi beberapa orang kanak-kanak di bawah diambil di sekitar bandar Sandakan. Mereka berumur di antara 12 hingga ke 16 tahun. Tidak berpeluang untuk bersekolah, malahan ada di antara mereka ini yang tidak tahu membaca. Jadi, kamu yang di luar sana yang bernasib baik, bersyukurlah seadanya.








Cerita Lama, Tempat Lama, Rupa Baru









Friday, December 12, 2008

Mistik


Tiba-tiba aku berpeluang merasai pengalaman mistik ini sendiri. Mungkin kamu rasa ini tidak masuk akal, tetapi aku mahu berkongsi di sini.

Mistik (1)

Mistik (2)

Masa aku balik dari Restoren Aishah, 3 hari lepas... aku terasa seperti semput nafas ketika berjalan ke arah rumah aku tu. Hei semput nafas gemuk dan semput nafas yang aku rasa ni lain sedikit rasanya....ehehhehehe.....so lebih kurang 10 malam aku pun masuk tidur.maybe sebab aku penat la kot..

So, malam tu mungkin aku separuh sedar.. almaklumlah dalam pra-tidur dan pra-sedar. Tiba-tiba aku rasa ada 'sesuatu' yang mahu ditarik keluar dari dada aku ni... Kamu just imagine kalau udara yang kamu sedut tu, divakum oleh satu kuasa lain????

Macam tu-lah aku rasakan...rasa tercungap-cungap...aku pun bangun dan panggil Along..

Kau mengigau ke tu? -- Along sound.

Cepat kau datang Long, aku dah tak tahan ni. Macam rasa 'semangat' aku dah diambil ni... -- aku balas.

Isk kau ni!

Aku duduk bersila dan menggigil di atas katil aku. Mula-mula aku rasa keadaan menggigil aku tu biasa saja, tetapi lama kelamaan aku rasa tahap menggigil aku sudah menggila. Dalam separa sedar... aku masih dengar Bapa dan Mak masuk ke dalam bilik aku. Di luar kawalan aku, aku mula menangis.. Entah menangis setengah macam.. Bapa pun apa lagi naik panik...

Kak, kawal kak.. Benda tu belum masuk tu -- Along jerit.

Aku mula separuh menjerit dan menangis. Bila saja Bapa mula ' menawar', aku terasa seperti macam sesuatu yang mahu keluar dari kerongkong...hanya keadaan batuk seperti mengeluarkan sesuatu.. Sakit wohhhhh..... ada masa-masa tertentu, aku rasa hairan kenapa aku boleh menangis sampai macam tu sekali. Bila aku rasa dah redah sedikit, aku baring dan berselubung...aku menggigil lagi sekali dan sekali lagi menangis dengan tangisan yang tah apa tah apa tu..agaknya kau pun takut dengar tangisan aku tu.. Dada aku masih terasa sakit...

Bapa dan Mak suruh aku berpindah ke ruang tamu. Mahu dipanggilkan 'orang pandai'...di ruang tamu aku lagi sekali dalam keadaan seperti sebelum ini.. dalam masa tu aku boleh kawal diri aku sendiri...tapi keadaan menangis aku + separa luar sedar + dada yang sakit....aku pun tak faham dengan keadaan macam itu. Aku cuba mencari mungkin ada kelibat-kelibat asing di sekitar aku, tapi aku tak dapat pun.

Keadaan aku pun reda...

Kau ada 'tertegur' benda atau ada yang 'menegur' kau ke masa kau balik tadi?-- aku ligat mengingati semula..

Ada, kau ingat tak perempuan yang kita panggil si Jembalang? -- aku jawab.

Jadi?

Aku bukan sengaja nak mengata dia. Tapi masa aku balik, aku terkejut nampak dia duduk dalam gelap. Tempat tu memang gelap. Cuma aku terkejut dan cakap dalam hati saja..

Hah, tak mustahil kau pun terkena dengan jembalang yang lalu lalang masa Maghrib.

Padan muka aku... sebenarnya perempuan aku maksudkan tu cacat wajahnya. Mata kirinya tersembul bulat, bibir atasnya pun tiada..kesian...Aku tiada maksud mahu menghina dia tu...tetapi aku dalam keadaan terkejut + bleh pula dia duduk dalam gelap tu + aku pula rabun...

Kesannya, 2 hari aku merasa tubuh badan aku ni macam melayang-layang. Ini satu keadaan mistik yang aku rasa cukup bertuah berpeluang merasainya. Ada kawan-kawan yang sudah siap ke kubur untuk melihat makhluk halus.. tetapi belum ada peluang langsung...


Wednesday, December 10, 2008

happy 28th.

Mas Mohd Yunus,
PPJU Batu 1 1/2,
W.D.T 65,
90309, Sandakan,
Sabah.

My Wishlists.

1) payung yg bleh lipat2 masuk dalam handbag (pastel colour) atau,
2)mouse for my lappy (mouse lama dah rosak) atau,
3)baju band HUJAN yg ada payung kaler kuning tu atau,
4)kad befday D.I.Y (do it yourself) atau,
5)ucapan, kata-kata motivasi, sokongan moral sepanjang 1500 patah perkataan pada ruang komen blog aku ni.

happy 28th years, Mas. (26th December 2008)



Tuesday, December 9, 2008

Musim Layang-Layang dah tiba.

Musim layang-layang dah tiba..eh dah lama pun..bestnya main layang-layang...gambar ni gambar anak jiran aku. Nama sebenar Mohd Alhamdu'.. nama glamor Abu Sayyaf...Adik aku minta tolong buatkan layang-layang ni sebab dia memang tak pernah sukses buat layang-layang pun...hahahahha....



yang ni, anak saudara si AlHamdu' ni. Haih...mengintai? bukanlah...tengok-tengok dari bilik aku saja...hahahha....



Saturday, December 6, 2008

??

Mungkin perkara yang aku sebutkan ini berkaitan dengan emosi PMS-ku ketika itu.

Aku terasa hati dengan seorang kawan. Mungkin ini balasan Tuhan terhadap aku, kerana ada beberapa ketika sebelum ini aku banyak menyakiti hati kawan-kawan.

Untuk kawan-kawan, aku minta maaf. Bagi aku sedikit masa untuk perbetulkan keadaan.

Tadi, sebelum membuat entry ini, aku mandi terlebih dahulu. Aku harap dengan keadaan tubuh yang segar, aku boleh membuat entry ini dalam keadaan emosi yang tenang.

Mungkin aku terlalu berharap dengannya sebelum itu…

Lappy aku sebenarnya sudah sampai masanya mahu diservis. Aku mengambil keputusan untuk formatting dan installing apa benda yang berkaitan. Jadi masa itu aku memerlukan CD OS untuk Windows XP, Adobe Photoshop dan Microsoft Office.

Aku sms dia, bertanyakan free atau tidak petang itu.

Dia jawab, dia tengah cari cd-cd yang aku nak pinjam tu.

Aku tambah, kalau ada sms aku balik, tentukan sekali masa dan tempat.

Dan dia jawab: K

Aku sudah berkira-kira kalau dia free petang itu. Dia habis kerja dalam pukul 5 lebih. Jadi, aku ambil keputusan untuk pergi ber-online di Restoren Aishah dalam pukul 3. Takanlah, aku nak sms dia setiap jam untuk bertanyakan ada atau tiada cd tu. Mungkin masa itu aku memang terdesak mahu meminjam cd-cd tu. Aku hanya ada dia, kawan yang available dalam perkara-perkara macam ni kat kampung aku ni.

Aku silap kerana terlalu berharap, itu sebab aku terasa sedih sehingga ke hari ini.

Macam aku cakap, aku hanya ada dia.

Mungkin kau pikir, kedai pc maintenance kan ada? – atau pun termasuk dia juga berfikiran begitu.

CD-CD software aku tertinggal kat tempat kakak aku. Jadi, aku langsung tiada benda-benda tu. Kalau ada, tiadanya entry begini rupa.

Pukul 5.20 petang, aku sms lagi sekali – Lain hari la?

Mungkin petang itu dia sibuk. Sms aku itu tidak berjawab. Dalam pukul 6 petang, aku nampak dia online. Dalam tempoh 15 minit selepas itu, aku PM dia.

Dia just said – Sori, cd tu tak ada.

…..

Aku bungkam. Aku mungkin tersepit dengan desperate aku terhadap perkara ni. Tapi aku masih sedar dengan negotiation antara aku dan dia.

Kalau aku tak sms atau pm YM dia?

Mungkin kau pikir, aku yang nak sangat, akulah kena kejar dia? – ataupun termasuk dia juga berfikiran begitu.

Aku tak salahkan dia, sebab bodoh aku sendiri terlalu berharap dengan dia.

Jadi, macam aku cakap : Macam aku cakap, aku hanya ada dia. ß ayat yang aku buat ni buat aku rasa down gila-gila sangat. Aku rasa sedih.

Aku rasa malu sangat-sangat.

Mungkin dia tak pernah anggap aku ni kawan dia sebagaimana anggapan aku terhadap dia. Mungkin perkara ini terlalu kecil untuk aku isukan.

Kalau perkara ini pun boleh buat aku terlalu sedih, apatah lagi kalau hal-hal besar….

Belajar dari kesilapan Mas.

Nowadays, no such free things even your friendship nor relationship.

Monday, December 1, 2008

Bye-Bye November?

Aku sudah mendapat chemistry yang baru untuk ber-online. Maksud aku, tempat ber-online. Port terbaru aku adalah Restoran Aishah yang terletak di Bandar Maju, Sandakan. Jangan malu-malu, datanglah ke sini untuk joining sama. Oh, bukanlah restoran mewah pun. Hanya sebuah restoran atau kedai makan yang biasa, tetapi menyediakan perkhidmatan Wifi 24 jam sehari. Bagus kan? Wifi free manakala, kau hanya perlu membayar RM 1.00 untuk cas perkhidmatan elektrik. Makan minum kenalah bayar. Mee Goreng Udang Restoran Aishah ini memang superb. Udangnya memang segar gila.

Aku tergerak hati menulis entry tentang putus pula. Dipendekkan cerita, terdapat beberapa rakan terdekat aku yang mengalami putus cinta. 7 orang semuanya, sekaligus di bulan November ini. Isk, tiada kaitan dengan kesialan November occay! Mari kita lihat pendapat aku tentang perkara ini. Oh ya, aku pernah putus cinta, jadi bolehlah aku bercerita kan?


Kenapa November?
Jangan marahkan aku. Aku bukan mendoakan ketidak-bahagiaan kamu pun. Mengikut pemerhatian aku, biasanya masyarakat menganggap November atau Disember sebagai bulan melihat semula perkara-perkara yang telah dilakukan hampir sepanjang tahun, yang berlaku mahupun terdapat perancangan-perancangan terbaru yang dibuat. Apabila tiba Januari, kita akan membuat azam baru untuk kehidupan pada tahun depan itu pula. Ya, ya, ya. Manusia tipikal kan. Eh! Setiap organisasi pun akan menutup akaun tahunan pada sekitar November occay. Mereka akan membuat laporan tahunan berkaitan dengan pergerakan organisasi mereka. Begitu juga halnya dengan orang yang bercinta. Atau kau boleh samakan dengan tipikal membina azam-azam baru sebelum bermulanya setiap tahun baru. Haih!

Ego secara automatik naik ke tahap maksima apabila mendapati mereka ada beberapa pilihan.
Jangan nak tipulah dengan aku. Lazim manusia begitu, bila mereka mempunyai beberapa pilihan hati, ego mereka akan naik mendadak. Fikirnya dia boleh memilih mana-mana yang terkait di perasaannya. Sama juga halnya bila mempunyai wang yang banyak, dia berhak memilih mana-mana barang yang dia mahu. Selagi dia memiliki majoriti keadaan dan bijak mengambil peluang, dia akan tolak mana-mana yang dirasakannya tidak sesuai buat dia. Jadi, kamu yang putus cinta, janganlah terlalu terasa hati. Biarlah dia itu meninggalkan kamu, hakikatnya dia merasakan kamu tidak sesuai buat dia. Kenapa harus banyak soalan kamu kemukakan kepada si dia, sedangkan terang-terangan dia telah menolak kamu? Mungkin kamu merasakan, sudah banyak perkara terindah yang kamu lakukan bersama. Membuatkan dia gembira bila bersama kamu, merasakan kamu adalah segala-galanya buat si dia. Akhirnya, dia juga meninggalkan kamu… sakit. Perasaan ditinggalkan memang sakit, tetapi kamu harus akur dan sesekali menyedapkan hati, bahawa si dia tu pun bukannya baik sangat. Hahahahah… hei, betulkan?


Kebarangkalian untuk dia kembali adalah tinggi dalam masa 3 bulan ini.
Mana-mana manusia yang bercinta pun akan memberi ruang dan masa untuk mengenali hati pasangannya yang baru itu. Doakan yang baik-baik saja untuk dia tu. Kenapa aku berkata begini? Ala, perasaan yang tipikal occay. Dia akan melihat ‘gerak-geri’ perhubungannya yang baru itu selama 3 bulan. Kalau dirasakan sesuai, dia akan memberi peluang 3 bulan kedua pula. Maksud aku, fasa-fasa perhubungan. Jadi, apa kaitannya dengan kamu, yang ditinggalkan si dia? Percayalah kepada aku, dia akan masih mengingati kamu biarpun kamu sudah dilukainya. Jadi, dia akan sentiasa membuat perbandingan si jantung hati yang baru dan kamu yang sudah ditinggalkannya. Siapa paling romantik, siapa paling baik hati, dan lain-lain lagi siapa-yang-paling-lah. Oh tak lupa juga, mungkin kamu bukan cintanya yang pertama, jadi dia berhak membandingkan dengan siapa-siapa bekas EX-nya. Hei, manusia ini tiada yang sempurna, jadi kamu tidak perlu menangisi kerana ditinggalkannya. Dah dia tak sukakan kamu, kenapa kamu harus merayu lagi? Jangan hairan, kalau dia masih menghubungi kamu selepas perpisahan itu. Macam aku kata, kebarangkalian untuk ‘rujuk’ semula memang ada. Tetapi, aku yakin keadaan tidak sama seperti dulu. Haish, mestilah kau lebih berhati-hati selepas ini kan?


Jangan ambil kesempatan nak overtake kepada dia yang baru putus cinta.
Kiranya kau ini mahu menjadi penyelamat jiwa si dia itulah. Haih…jangan diganggu jiwa yang sedang sakit. Kalau ya pun kau pernah menyimpan perasaan terhadap dia (ala-ala teman tapi mesra kononnya), jangan mengambil kesempatan mahu overtake peranan pula. Dalam jiwa yang sedang sakit, jangan sesekali memburukkan keadaan, mengumpat EX-nya itu et cetra-la. Silap-silap si dia itu pula berpandangan negatif terhadap kamu. Naluri manusia konon-konon jadi penyelamat jiwa memang suatu hakikat. Jadilah kawan susah senang kepada kawan-kawan kamu. Kenapa aku cakap macam ni? Cuba imaginelah, kau memang sudah lama mempunyai perasaan terhadap si dia (mangsa ditinggalkan kekasih –kekekeke). Dalam masa yang sama pula, si dia tu tengah fix balik hubungannya dengan EX lama. Tengah kau ejas, tiba-tiba dia ‘berujuk’ semula dengan EX lama. Kau? Tak kau haru? Mula-lah pula kau yang sakit hati sendiri. Jadi, lu pikir-lah sendiri!


Peningkatan kos pembelian barangan (?)
Rokok? Salah satu barangan yang paling top dalam ranking barangan wajib beli di dalam hierarki sang perokok. Sekiranya dia perokoklah. Ala zaman sekarang ni pun, perempuan sudah ada yang menjadi perokok tegar. Kata kawan aku, rokok adalah teman semasa susah dan senang. Haihhhh…dari sekotak sehari, sudah menjadi 2 kotak sehari. Agaknya semasa dia bekerja, sejam sekali si dia ni akan pergi mengepam racun paru-paru. Semasa lunch selama sejam tu, mungkin 3 - 4 batang rokok boleh dihabiskan. Bila dah habis kerja? Lepas dinner? Masa senggang? Tengok tv? Chatting? Blogging? Bila mengalami gangguan emosi ? Wow, anda memang hebat. Janganlah macam tu. Tapi aku tak rasa putus cinta tu penyebab utama si dia menjadi begitu addicted sekali. Anda dah ketagih-ketagih-ketagih beb! Anda sudah meningkatkan level perokok anda sendiri! Tahniah! Kalau yang tak merokok? Pergi makan kot. Kalau suka memasak, mulalah mencari resepi terbaru (surfing?) dan masak. Yang penting kenyang, bila dah kenyang lalu tidur. Jadi?

sori kalau aku tersilap occay!