Monday, December 1, 2008

Bye-Bye November?

Aku sudah mendapat chemistry yang baru untuk ber-online. Maksud aku, tempat ber-online. Port terbaru aku adalah Restoran Aishah yang terletak di Bandar Maju, Sandakan. Jangan malu-malu, datanglah ke sini untuk joining sama. Oh, bukanlah restoran mewah pun. Hanya sebuah restoran atau kedai makan yang biasa, tetapi menyediakan perkhidmatan Wifi 24 jam sehari. Bagus kan? Wifi free manakala, kau hanya perlu membayar RM 1.00 untuk cas perkhidmatan elektrik. Makan minum kenalah bayar. Mee Goreng Udang Restoran Aishah ini memang superb. Udangnya memang segar gila.

Aku tergerak hati menulis entry tentang putus pula. Dipendekkan cerita, terdapat beberapa rakan terdekat aku yang mengalami putus cinta. 7 orang semuanya, sekaligus di bulan November ini. Isk, tiada kaitan dengan kesialan November occay! Mari kita lihat pendapat aku tentang perkara ini. Oh ya, aku pernah putus cinta, jadi bolehlah aku bercerita kan?


Kenapa November?
Jangan marahkan aku. Aku bukan mendoakan ketidak-bahagiaan kamu pun. Mengikut pemerhatian aku, biasanya masyarakat menganggap November atau Disember sebagai bulan melihat semula perkara-perkara yang telah dilakukan hampir sepanjang tahun, yang berlaku mahupun terdapat perancangan-perancangan terbaru yang dibuat. Apabila tiba Januari, kita akan membuat azam baru untuk kehidupan pada tahun depan itu pula. Ya, ya, ya. Manusia tipikal kan. Eh! Setiap organisasi pun akan menutup akaun tahunan pada sekitar November occay. Mereka akan membuat laporan tahunan berkaitan dengan pergerakan organisasi mereka. Begitu juga halnya dengan orang yang bercinta. Atau kau boleh samakan dengan tipikal membina azam-azam baru sebelum bermulanya setiap tahun baru. Haih!

Ego secara automatik naik ke tahap maksima apabila mendapati mereka ada beberapa pilihan.
Jangan nak tipulah dengan aku. Lazim manusia begitu, bila mereka mempunyai beberapa pilihan hati, ego mereka akan naik mendadak. Fikirnya dia boleh memilih mana-mana yang terkait di perasaannya. Sama juga halnya bila mempunyai wang yang banyak, dia berhak memilih mana-mana barang yang dia mahu. Selagi dia memiliki majoriti keadaan dan bijak mengambil peluang, dia akan tolak mana-mana yang dirasakannya tidak sesuai buat dia. Jadi, kamu yang putus cinta, janganlah terlalu terasa hati. Biarlah dia itu meninggalkan kamu, hakikatnya dia merasakan kamu tidak sesuai buat dia. Kenapa harus banyak soalan kamu kemukakan kepada si dia, sedangkan terang-terangan dia telah menolak kamu? Mungkin kamu merasakan, sudah banyak perkara terindah yang kamu lakukan bersama. Membuatkan dia gembira bila bersama kamu, merasakan kamu adalah segala-galanya buat si dia. Akhirnya, dia juga meninggalkan kamu… sakit. Perasaan ditinggalkan memang sakit, tetapi kamu harus akur dan sesekali menyedapkan hati, bahawa si dia tu pun bukannya baik sangat. Hahahahah… hei, betulkan?


Kebarangkalian untuk dia kembali adalah tinggi dalam masa 3 bulan ini.
Mana-mana manusia yang bercinta pun akan memberi ruang dan masa untuk mengenali hati pasangannya yang baru itu. Doakan yang baik-baik saja untuk dia tu. Kenapa aku berkata begini? Ala, perasaan yang tipikal occay. Dia akan melihat ‘gerak-geri’ perhubungannya yang baru itu selama 3 bulan. Kalau dirasakan sesuai, dia akan memberi peluang 3 bulan kedua pula. Maksud aku, fasa-fasa perhubungan. Jadi, apa kaitannya dengan kamu, yang ditinggalkan si dia? Percayalah kepada aku, dia akan masih mengingati kamu biarpun kamu sudah dilukainya. Jadi, dia akan sentiasa membuat perbandingan si jantung hati yang baru dan kamu yang sudah ditinggalkannya. Siapa paling romantik, siapa paling baik hati, dan lain-lain lagi siapa-yang-paling-lah. Oh tak lupa juga, mungkin kamu bukan cintanya yang pertama, jadi dia berhak membandingkan dengan siapa-siapa bekas EX-nya. Hei, manusia ini tiada yang sempurna, jadi kamu tidak perlu menangisi kerana ditinggalkannya. Dah dia tak sukakan kamu, kenapa kamu harus merayu lagi? Jangan hairan, kalau dia masih menghubungi kamu selepas perpisahan itu. Macam aku kata, kebarangkalian untuk ‘rujuk’ semula memang ada. Tetapi, aku yakin keadaan tidak sama seperti dulu. Haish, mestilah kau lebih berhati-hati selepas ini kan?


Jangan ambil kesempatan nak overtake kepada dia yang baru putus cinta.
Kiranya kau ini mahu menjadi penyelamat jiwa si dia itulah. Haih…jangan diganggu jiwa yang sedang sakit. Kalau ya pun kau pernah menyimpan perasaan terhadap dia (ala-ala teman tapi mesra kononnya), jangan mengambil kesempatan mahu overtake peranan pula. Dalam jiwa yang sedang sakit, jangan sesekali memburukkan keadaan, mengumpat EX-nya itu et cetra-la. Silap-silap si dia itu pula berpandangan negatif terhadap kamu. Naluri manusia konon-konon jadi penyelamat jiwa memang suatu hakikat. Jadilah kawan susah senang kepada kawan-kawan kamu. Kenapa aku cakap macam ni? Cuba imaginelah, kau memang sudah lama mempunyai perasaan terhadap si dia (mangsa ditinggalkan kekasih –kekekeke). Dalam masa yang sama pula, si dia tu tengah fix balik hubungannya dengan EX lama. Tengah kau ejas, tiba-tiba dia ‘berujuk’ semula dengan EX lama. Kau? Tak kau haru? Mula-lah pula kau yang sakit hati sendiri. Jadi, lu pikir-lah sendiri!


Peningkatan kos pembelian barangan (?)
Rokok? Salah satu barangan yang paling top dalam ranking barangan wajib beli di dalam hierarki sang perokok. Sekiranya dia perokoklah. Ala zaman sekarang ni pun, perempuan sudah ada yang menjadi perokok tegar. Kata kawan aku, rokok adalah teman semasa susah dan senang. Haihhhh…dari sekotak sehari, sudah menjadi 2 kotak sehari. Agaknya semasa dia bekerja, sejam sekali si dia ni akan pergi mengepam racun paru-paru. Semasa lunch selama sejam tu, mungkin 3 - 4 batang rokok boleh dihabiskan. Bila dah habis kerja? Lepas dinner? Masa senggang? Tengok tv? Chatting? Blogging? Bila mengalami gangguan emosi ? Wow, anda memang hebat. Janganlah macam tu. Tapi aku tak rasa putus cinta tu penyebab utama si dia menjadi begitu addicted sekali. Anda dah ketagih-ketagih-ketagih beb! Anda sudah meningkatkan level perokok anda sendiri! Tahniah! Kalau yang tak merokok? Pergi makan kot. Kalau suka memasak, mulalah mencari resepi terbaru (surfing?) dan masak. Yang penting kenyang, bila dah kenyang lalu tidur. Jadi?

sori kalau aku tersilap occay!

6 comments:

Heartless Devilish said...

aku pun penah putus chenta..
tp tak ikot bulan plak..
miakakakaka

Anonymous said...

aduhaiiiii pok....
sakit jiwa sa baca....
teda apa la tu...
putus cinta tu....
asam garam kehidupan org bujang.....

Mas Mohd Yunus said...

Reen Devilish = hahahaha... tu aku ckp, tipikal type lew...

Anon/juliet = org yg beranak pinak pun ada yg putus cinta...leks ja ok;

Anonymous said...

ala.... klu putus pun...sakit cuma sekejap jak pun....paling pun 3 hari...lps tu ok la plak...hahahaha

Farock Bukan Nama Sebenar said...

ahhahaha....

BUang YAng keruh!! jangan keruhkan Idup jg!!
jd kan motivasi... :-)) easy come easy.. Bye.. Bye

13may said...

hehhe hehhe

Salam Aidil Adha :)