Thursday, February 4, 2010

Label baru : Berangan Memang Sedap.


Selalu sangat aku ambil gambar kandid. Dulu aku pernah fobia sekejap untuk snap gambar orang ni, selalu tak jadi pun. Angle pun stereotype. Now, i found my own chemistry. Poyoks.

Wishlist, tempat yang benar-benar nak pergi dan tangkap gambar:

1) Pulau Mabul, atau mana-mana pulau yang mempunyai komuniti Bajau Laut di dalamnya. Adoi, angle budak-budak terjun laut sambil berbogel, scene mata kanak-kanak yang ko susah nak teka suku kaum apa, scene baby baru lahir dah dibiarkan terapung kat air laut (kononnya supaya semangat laut itu sudah ada semenjak lahir, jadi dorg takan takut amaran-amaran laut), rumah-rumah 'cukup syarat' mereka..

2)Tepi laut, tempat peraih ikan. Mungkin ke Terengganu. Kawan aku Khatijah cakap, nelayan kat sana landing tepi pantai. Lepas tu, kau boleh memilih dari satu bot ke bot untuk membeli ikan segar / baru naik ah. Aku nak scene tu.

3)Scene-scene yang terdapat dalam movie Cinta Silver. Cerita ni pasal dunia modelling juga (part of la). Tepi laut, ombak tinggi, padi sawah, deretan kanak-kanak yang membawa buah epal di atas kepala masing-masing; ini semasa ada scene adik si heroin tu sedang mengambil gambar dengan menggunakan kamera filemnya.

4)Mungkin Angkor Wat. Rupanya Angkor Wat bukan semata-mata binaan di atas tanah sahaja. Ada sebatang sungai, yang mempunyai dasar berbatu seperti telah disimen. Tetapi dasar itu mempunyai ukiran-ukiran berbentuk motif-motif tertentu. Macam mana kena ukir pun, susah nak pastikan. Tu pasal jadi antara 7 wonder places kat dunia ni.

5) Pasar sihir di Mexico City. Dokumentari pasal wicked market ni tah tahun berapa aku tengok. Orang-orang di sana amat mempercayai amalan sihir dan terdapat sebuah bukit yang selalu menjadi tempat ritual sihir mereka. Dalam pasar sihir tu, macam-macam benda sihir dijual. Sampai ke anatomi manusia pun ado.

6) Israel or Palestine - aih ini mmg listed mana-mana jurugambar kat dunia ni. Oh, aku bukan jurugambar pun, tapi aku pun teringin nak pergi kedua-dua koloni tu. Aku pun nak pergi salah sebuah daerah yang terletak di hujung negara tu, di mana Israel or Palestinian tidak dibenarkan memerangi kawasan tu. Kira itu adalah kawasan berkecuali dan dikecualikan. Ini pun aku tengok dalam dokumentari. Just imagine si jewish dan si palestinian boleh berjalan-jalan bebas tanpa sebarang ketakutan perang pun. I mean dalam daerah tu la.

7) Thaipusam di Batu Caves. Serius, ini keinginan aku masa aku masih di semenanjung lagi.Tapi tak dapat-dapat pun. Sekarang ni aku jeles tengok shot2 photographers yang pergi ari tu. Memang unik.

Berangan memang sedap.

4 comments:

papillon putih said...

hi there! menarik gambar sampan tu. siap ada versi Evolution. Versi sports! And love your Piwi pics as well. Montel ya :)

salam perkenalan.

Perempuan Pemimpi said...

papillion putih : terima kasih kerana sudi melawat. segan untuk menerima pujian, sangat menghargainya.

TheOnlyRockHead said...

You are getting better.

Lelaki Autumn said...

berangan memang sedap especially sebelum tido.