Friday, February 26, 2010

I guess that's an Irish 'no' - Anna, Leap Year (2010)

Satu lagi filem wajib tonton untuk sepanjang tahun 2010. Seperti biasa, sebelum aku download aku akan surveying dulu kat Gedung Filem dan kemudian akan me-torrentkannya. Love story biasa-biasa saja, jalan cerita yang tak meleret dan keistimewaan utamanya kali ini adalah kita boleh tgk propose boyfriend mereka untuk berkahwin mengikut kepercayaan masyarat Irish. Anna dan bf dia, Jeremy ni dah lama kapel selama 4 tahun. Ofkoslah perempuan mana yang tidak mahu berkahwin kan. Tapi Jeremy ni jenis komited dengan kerja tp masih ada unsur romantik dalam diri dia ni. Satu malam tu, Anna ni ingat Jeremy nak propose dia untuk berkahwin. Rupa-rupanya hanya mendapat sepasang subang berlian je. Lepas tu, Jeremy terpaksa tinggalkan Anna untuk pergi outstation malam tu juga kat Berlin. Ofkoslah Anna bengang. Sambil bengang tu tetiba dia dapat satu laman web yang memaparkan tentang kepercayaan masyarakat Irish ni. Mula-mula dia cakap semua tu nonsense, tapi sah-sah dia bengang so malam tu dia buat keputusan drastik, dia nak propose bf dia yang masa tu berada kat Dublin. Anna dan Jeremy ni orang Amerika. Walaubagaimanapun, semasa nak pergi Dublin tu macam-macam halangan yang kena dia hadapi bermula dari US lagi. Flight tertangguh la, cuaca buruk la... tapi semua tu tak halang Anna berusaha akan sampai kat Dublin pada 29 Februari juga.

Yang paling mengharukan bila Anna sanggup meredah ombak lautan yang mengganas dengan menaiki sebuah bot penumpang. Mula-mula nak pergi Cork, tapi pakcik bot penumpang tu tak dapat nak teruskan lagi disebabkan cuaca buruk dan Anna diturunkan kat Dingle Peninsular. Masa dekat Dingle tu lah bermulanya jalan cerita yang sangat santai untuk dinikmati. Anna bersetuju dengan tawaran Declan dengan membayarnya Euro 500 utk perjalanan dengan teksi (Declan) dari Dingle sehingga ke Dublin. Dalam sekerat jalan, konflik cerita berlaku. Bermula dari adegan menghalau lembu, dirompak secara sopan oleh perompak tempatan dan kemudian jatuh bergolek dari sebuah bukit sebab nak kejar keretapi. Ada 2, 3 pekan yang mereka singgah sebelum sampai ke Dublin. Macam biasalah, jalan cerita boleh diteka bila Anna dan si stranger Declan masing-masing jatuh cinta semasa 'perjalanan' jauh tersebut. Tapi kedua-dua paham dengan situasi diri masing-masing. Anna, seorang wanita yang mengharapkan untuk dikahwini oleh teman lelakinya. Manakala Declan pula seorang lelaki yang telah ditinggalkan oleh kekasihnya (dirampas oleh teman baiknya sendiri). Kebetulan exgf Declan juga berada di Dublin. Konflik dalaman setiap watak memang saling berkaitan dengan jalan mood cerita ni.

Masing-masing punya komitmen dalam hal percintaan sendiri. Dan tak mustahil, perasaan asing itu boleh dipupuk dengan sang stranger (yang kebetulan baik hati tapi jahat kat luar je). Kira Anna ni perempuan dari metro, manakala Declan hanyalah lelaki desa biasa. Tapi perbezaan latar belakang mereka itu disatukan dengan CINTA. Masa dah sampai Dublin, mereka kemudian berpisah seperti asal perjanjian. Maklumlah Anna 'hanyalah' penyewa teksi Declan. Jeremy, pada masa yang sama mem-propose Anna (Anna tak jadi pun nak propose Jeremy). Tapi masa malam majlis resepsi pertunangan, Anna merasa kecewa sangat bila tahu Jeremy hanyalah melamarnya disebabkan untuk mengambil hati pengurus penjualan kondominium yang mereka tinggal tu. Anna mengharapkan sesuatu yang romantik untuk dikenang, tetapi hatinya memang frust gila. So, dia teringat soalan Declan; apa yang kau akan ambik kalau apartmen ko terbakar?. Masa tu Anna tak boleh jawap apa pun, malam tu dia dengan sengaja memasang alarm kebakaran kondominium tersebut. Dan ternyata Jeremy tidak 'menyelamatkan' Anna terlebih dulu.

Anna 'kejar' balik Declan ke pekan Dingle. Dengan tak pedulinya, dia mem-propose Declan masa kedai Declan penuh dengan pelanggan. Unsur suspen ada kat situ, sebab Declan pergi macam tu saja. Aku pun pikir Declan dah connecting balik dengan bekas tunangnya, sebab exfiance dia tu ada datang berjumpa dengan Declan semasa kat Dublin. So, macam tajuk entry aku ni, Anna pikir Declan dah reject dia pun. So, macam ala2 scene kecewa bangat, Anna pun lari la sampai ke tebing tinggi menghadap laut. Kahkahkah ini pun nak cerita ke. So, masa tu la Declan proposed Anna dengan menggunakan cincin bekas tunang dia (kan dia ada jumpa exfiance dia kat Dublin tu). Oh, memang happy ending sungguh.

MLP Result : 4.5/5. Love, love and love.

1 comment:

cak said...

owh...teruja plk mahu menengok cerita ini. terima kaseh kerna berkongsi.