Wednesday, February 17, 2010

My Name is Khan


Sudah lama benar aku tak menonton filem-filem Hindustan. Pagi semalam Saza, suggest kepadaku untuk menonton filem ni dari Facebook. Nak download macamana lagi, pakai torrent lah jawabnya. Sebenarnya aku malas nak pakai torrent ni, sbb aku tak pernah sukses pun. Tapi aku saja-saja nak try, mana la tau broadband celcom aku ni boleh buat keajaiban untuk mendownload movie sebesar saiz 7++mb ini. Dan ternyata, aku memang bernasib baik. Hingga saat ni aku dah download 3 buah movie terkini. Terima kasih pada Saza. Aku tak lupa juga untuk surfing Gudang IDMB yang di-suggest kan oleh Encik Facet. Dia pun memang kaki wayang juga. Tak kira baru atau lama. Setakat ni aku berjaya download Valentine's Day dan Percy Jackson and The Olympians: The Lightning Thief. Dua-dua ni aku dah pernah tengok promotion dekat Astro pun. Soal kualiti paparan aku tolak ke tepi, dah nama pun barang curi kan. Hihi!

Pelakon utama MNIK : Shah Rukh Khan (Rizwan Khan, watak seorang lelaki Islam yang mengidap autisme dan Argerer's Syndrome) & Kajol (Mandira, isteri kepada Khan yang beragama Hindu)

Latar tempat: Dimulakan flashback dari Mumbai, sebuah kota yang penuh dengan racism dan anti agama yang tinggi dan menuju ke negara Amerika Syarikat.

Part menarik:
1) Khan merupakan seorang lelaki autisme yang digambarkan sebagai 'bijak'. Hanya ibunya yang selalu mengajar beliau tentang nilai-nilai kehidupan, selain dari menghantar Khan ke seorang guru yang hampir-hampir tidak bekerja (hahaha). Dari situ Khan sudah mulai belajar bermacam-macam jenis ilmu yang tidak diajar ke sekolah biasa. Di sini dijelmakan kebijaksaan Khan selepas kejadian banjir di kawasan rumah gurunya dan Khan mencipta alat yang boleh mengepam keluar air banjir tersebut.

2)Sentimen agama; Islam dan Hindu adalah menjadi tunjang utama cerita ini. Tetapi ideologi yang diajarkan oleh Ibu Khan kepada Khan; In this world there are only two kind of people. Good People who does good things and BAD who does bad things. That's the only difference between human..nothing else.

3) Tragedi 11/9 menjadi tunggak utama ketika latar cerita di Amerika Syarikat. Ah itu kamu boleh bayangkan, kan? Apatah lagi Islam dikaitkan dengan jenayah teroris. Cerita lebih menarik ketika kali pertama Khan 'berjumpa' dengan Mandira. Khan sebenarnya bekerja sebagai Sales Marketer di syarikat abangnya sendiri. Walaupun autisme tetapi Khan berupaya menjadi marketer yang baik melalui caranya sendiri. Hari-harilah menepek kat kedai salun Mandira. Keadaan mentaliti Khan juga menarik perhatian untuk diujikaji oleh pihak universiti kakak ipar Khan. Long story short, Khan berjaya mengahwini Mandira setelah satu betting dibuat, untuk membuktikan kebijaksaan Khan. Mandira ada seorang anak lelaki.

4) Keadaan lebih teruk bila Sameer telah mati di dalam satu kejadian pergaduhan di padang sekolah. Sentimen 11/9 menggambarkan keadaan teruk di Amerika Syarikat. Sekaligus rumahtangga Khan dan Mandira mulai goyah. Ini kerana perkahwinan Khan dan Mandira adalah perkahwinan campur. Mandira bersembahyang mengikut pegangan Hindunya sendiri, begitu juga dengan Khan seorang lelaki Islam. Aku rasa ini kali pertama Shah Rukh Khan membawa seorang Muslim yang betul-betul pada landasannya.

5) Mandira (Kajol) di dalam scene bergaduh dengan Khan di tengah padang sekolah memang watak yang superb. Korang tengok scene tu pun, mesti akan marah punyalah. Sebab watak Mandira begitu menyesal sekali berkahwin dengan Khan, selepas pihak polis memberitahu Sameer dibunuh mungkin atas sebab sentimen agama. Tambah-tambah lagi pihak polis tidak dapat mencari pembunuh sebenar Sameer. Sebenarnya Sameer dibunuh secara tidak sengaja oleh watak-watak pembuli di sekolahnya. Bermula keadaan Sameer bergaduh dengan kawan baiknya semenjak kecil di padang sekolah, dan watak jahat pembuli masuk campur. Lastly Sameer terbunuh, dan budak-budak pembuli tersebut mengugut kawan baik Sameer supaya tidak membocorkan rahsia. Khan telah berpisah sementara dengan isterinya. Mandira menggila seperti tidak dapat menerima keadaan anaknya yang mati terbunuh. Lalu bermulalah pengembaraan cerita Khan untuk bertemu dengan Presiden Amerika Syarikat.

6) Khan ditikam ..........................

Korang kena tengok sendiri lah. hahahahaha. Apapun aku suka cerita Shah Rukh Khan kali ni. Apatah lagi mereka berdua telah 'dikahwinkan' di dalam filem MNIK ini. Tak ada seni tarian meleret-leret. Ternyata Karan Johar dan team berjaya menjadikan filem ini antara yang terhebat dari India di peringkat antarabangsa. Lagu-lagu pun sedap dan sesuai dengan suasana masa kini. Walaupun ada unsur-unsur tidak logik dalam cerita ni, tapi biasalah nama pun movie kan.

Result : 4/5

No comments: