Tuesday, February 9, 2010

Perihal Rahasia-Rahasia Perempuan


Rahasia Perempuan.

Perempuan, kau jangan expose sangat diri kau pada sesiapa pun. Either lelaki atau perempuan.
Kenapa? Biasa aku dengar, jangan expose dekat lelaki saja.
Perempuan juga boleh menjadi pesaing mu.
Ok, dalam hubungan sesama manusia, maksud aku hubungan kasih sayang..perempuan? les?
Itu hubungan songsang. Kau mau bersaing dengan sesuatu yang songsang?
Jadi, apa maksud kau?
Di dalam hubungan berkasih sayang, perempuan akan sentiasa rasa tersaing. Itu kau tak boleh nafikan hak perempuan lain di dalam hidup kau.
Jadi, maksud kau expose diri?
Well, kau taulah perempuan kan dikaitkan dengan 'terlalu' mengikut emosi, boleh jadi 'gila' untuk satu-satu situasi..etc..
So?
Kalau kau mahu bermain api, kau jangan expose diri kau terlalu terdedah dengan risiko. Ada perempuan yang langsung tak takut dengan apa saja yang datang kat dia. Ada perempuan yang memang bijak. Ada perempuan yang memang takan gentar pun. Kadang-kadang kemenangan berlaku pada saat-saat terakhir dalam sesuatu permainan pada yang hampir kalah.
Aku perempuan, dia perempuan dan kau perempuan.
Aku tahu. Tapi dalam setiap diri perempuan, ada perkara asas yang menjadi rahasia-rahasia. Yang tidak boleh langsung diketahui oleh lelaki. Tetapi dikongsi dengan perempuan yang lain.
Kenapa lelaki tak boleh tahu rahasia-rahasia itu?
Mereka kan banyak akal. Biar mereka berfikir apa rahasia-rahasia itu. Kecuali mereka tidak berminat pada perempuan.
So, pondan?
Mereka tetap lelaki. Makanlah sebanyak pil hormon meningkatkan keperempuanan mereka pun, mereka takan tahu apa itu rahasia-rahasia perempuan. Lelaki akan tahu rahasia-rahasia perempuan, mungkin hanya selepas 'kehilangan'.
Kau pula? Kau banyak berahsia? Bila nak kahwin?
Dulu, aku tidak pandai menjaga rahasia-rahasia itu. Cuba menjadi seperti perempuan-perempuan lain. Tapi rupanya cara itu tidak menjadi. Dan sekarang, aku sudah belajar pasal rahasia-rahasia itu. Tidak semestinya rahasia-rahasia Perempuan A, akan menjadi rahasia-rahasia Perempuan B. Ia bertimbal dan tidak dimiliki. Walauapapun, ia tetap menjadi milik mana-mana perempuan.
Complicated sangat.
Ingatlah, perempuan harus pandai menjaga dirinya.


p/s Rahasia-Rahasia Perempuan itu diumpamakan seperti gambar-gambar di atas.

5 comments:

Lelaki Autumn said...

perempuan memang suka berahsia.

The Spiral Eyes said...

cantiknya gambar tapi memang.sbagai seorang perempuan saya suka berahsia

papillon putih said...

ooh hey love the peep hole window with the sheer curtain. seperti masa yang menyembunyikan perasaan sebenar.

Mas Mohd Yunus said...

Lelaki Autumn : perkara rahasia ini akan terjadi bila perempuan itu benar-benar menjadi seorang perempuan.

The Spiral Eyes : Terima kasih pujian. Kan, bila kita dah faham, rahasia itu juga kita faham.

Papilion: Curtain tu mmg soft je kelihatan.

Padahal ini gambar2 kat kapa Doulos. Org lain sibuk ambil gambar kenang-kenangan, saya sibuk snap tah apa2. Tapi boleh jadi simbolik utk sesebuah entry. hahahahaa

Weed and Bandages said...

sekarang musim panas. awan awan nampak terang saja! :)