Saturday, October 10, 2009

Travel Mode: Lahad Datu to Semporna (1)

comel kan? hahaha..unik pulak hotel ni.

Kali ini aku merancang mahu ke Semporna pula. Bulan lepas, seisi travel mode aku adalah ke Bandaraya Kota Kinabalu. Sepanjang minggu bekerja aku banyak surfing kat internet tentang tempat-tempat aku nak pergi. Tapi sudah 2 kali travel mode (semenjak bekerja di tengah Sabah), aku membuat final keputusan mana aku nak pergi adalah ketika aku sedang menunggu di stesen bas setelah masa pejabat pada petang Jumaat. Sebab stesen bas Telupid mempunyai 2 arah perjalanan jauh, samada bas ekspres ke Kota Kinabalu mahupun bas ekspres ke Sandakan. Oh, bas ekspress dari Kota Kinabalu ke Tawau. Jadi, mana-mana bas yang datang dulu, aku akan naik. Tapi, itu pun setelah aku melakukan pencarian maklumat ke tempat-tempat yang menarik di seluruh Sabah. Jadi, kali ini aku mahu ke Semporna.

Mesyuarat mingguan staff semalam habis agak lewat. Aku dah buat muka sapi geram bila masa dah menunjukkan pukul 5.00 petang. Ada pula ahli mesyuarat yang mengambil masa sedikit lama memberitahu apa isi kandungan aktiviti unit sendiri. Intro panjang bejela, siap minta maaf bagai, boring betul. Lepas tu siap cakap, aku boleh balik lewat dengan tumpang mana-mana staf yang mahu ke Sandakan. hahahaha..aku memang bengke' la bila staff tu kata cam tu. Aku palinglah taknak menyusahkan orang lain. Tah kenapa ada yang tak faham. Ke aku kena beli kereta? Hurmm..

Kesannya, aku dah terlewat hendak mengambil bas ke Semporna setiba aku di Checkpoint, Batu 32 Sandakan. Sebab aku dah kira-kira, kalau aku jalan pukul 5 petang, confirm aku akan sempat menaiki bas ke Semporna pada petang semalam juga. Tapi, aku sampai di kawasan Checkpoint Batu 32 pun pada jam 7.15 malam. Sempat juga berbual-bual dengan para pemandu 'pirate' di situ. Mereka nasihatkan aku supaya pulang ke Sandakan, kemudian jalan pada pagi esok (ke Semporna), tapi aku malas pula. Ada yang sarankan direct ke Tawau, sebab ada bas ekspress Kota Kinabalu - Tawau akan lalu di situ. Herm..boring lak. Ada sorang tu sarankan aku transit satu malam di Lahad Datu. Aku pun pikir-pikir sket. Kalau aku pegi Tawau, aku akan ambil masa lebih kurang 4 jam untuk sampai ke Semporna. Oleh kerana aku tak pernah pegi Lahad Datu dan melihat bandar kecil Lahad Datu, aku pun decide ke Lahad Datu la. Tapi macam biasala, aku kena naik pirate. Perjalanan mengambil masa 2 jam sebab driver tu drive agak kurang laju, dalam 75-80 kmsj. Huhhuhuh.. Kalau dia running 110 kmsj pun ok juga. Tapi ya la, keadaan pun dah malam kan. Relakan saja. Sepanjang perjalanan tu, driver tu pun agak ramah ajak berbual. Aku pun berhati-hati dalam tutur kata, maklumlah stranger kan. Hahaha..sejak akhir-akhir ni aku banyak bercakap dengan stranger. Teringin nak buat entry pasal stranger.

Hujan lebat dan keadaan agak berangin ketika aku sampai di pusat bandar Lahad Datu. Oh not bad, bandar Lahad Datu ni agak padat. Tak besar sangat, tapi aku boleh jumpa warung makanan kat tengah bandar ni. Aku pun check in hotel kat Hotel Ocean dengan kadar RM42.00 semalam. Aku cuba cari backpacker lodge, tapi tak jumpa pun. Lagipun keadaan dah malam, aku pun tak berani jalan jauh-jauh. Facilities dalam bilik hotel pun not bad. Bagi aku, aku tak kisah nak tinggal backpacker's lodge, as long barang-barang aku selamat walaupun berkongsi tandas. Ya la, nak save budget untuk travel mode ni kan. Setelah check in di hotel, aku keluar semula nak pegi cari top up reload untu hp aku. Kemudian, aku singgah ke warung makanan yang terletak depan hotel aku menginap ni. Okla, cam biasalah aku akan pesan nasi goreng. Aku paling suka makan nasi goreng bila jalan-jalan cam ni. Semalam aku tempah nasi goreng pedas plus udang. Nasi goreng kakak tu ala-ala rasa Nasi Goreng Sarawak. Not bad, dengan beberapa ketul campuran udang.

Bandar Lahad Datu mempunyai siaran 3g untuk broadband Celcom aku ni. Haih, macam nak promote Celcom Broadband pula ni hahaha.. Ya la, setakat ni aku akan bawa laptop aku sekali bila nak travel. Boleh update blog tentang travel mode kan. Tapi biasanya backpacker's lodge mempunyai kemudahan wifinya sendiri. Aku taknak la espect aku bleh dapat wireless, jadi aku bawa sekali usb Celcom Broadband aku ni. Tak lah susah mana pun. Semasa travel mode, aku akan bawa beg backpacker aku dan beg retro aku. Berusaha membawa seminima barang yang mungkin. Untuk travel mode selama 3 hari 2 malam, biasanya aku akan bawa 3 helai t-shirt, 1 kain sarung dan 1 sehelai jeans saja. 1 helai t-shirt ketika dalam perjalanan, 1 helai t-shirt ketika berada di dalam penginapan dan sehelai lagi untuk apa-apa purpos. Pakaian dalam-dalam tu tak payah cerita la. Hahaha..seminima yang penting tapi selesa.

Oklah, aku nak bersiap mahu ke Semporna. Dan teringin nak snap2 sekitar bandar Lahad Datu ni pula sambil menuju ke Terminal Bas Lahad Datu. Selamat bercuti hujung minggu semua.

3 comments:

akak ramlah said...

WOW HEBAT KO ADIK..DPT BERCUTI2,PERGI SENDIRI KE ?

Perempuan Pemimpi said...

kak ram : jadi? hahahahahaha

Unknown said...

bestnya cemburunya haha maybe c Mas NI SUKA TRAVEL SENDIRI sebab senang mau decide apa2 pun..x payah mau ambik hati org lain..senng sikit kan hehe