Wednesday, January 21, 2009

Kamon, Peluk aku!

Apa kata hari ini kamu memberikan pelukan kepada orang-orang di sekitar kamu. Keluarga kamu, jiran-jiran kamu, binatang peliharaan kamu, kawan-kawan kamu, kawan se-opis­ yang sudah lama tidak bertegur sapa… haih…ini bukan program sempena hari kasih sayang, se-valentine’s (bulan depan, ya?), tapi salah satu usaha untuk memberikan keamanan kepada dunia.

Bunyinya agak seperti janggal, bukan? Jadi peluk-la­ insan muhrim anda.. Heheheh… pagi tadi, aku menonton Oprah Winfrey’s Show. Jadi aku terdetik mahu berkongsi info ini dengan kamu. Kamon peluk aku!!


Juan Mann, seorang pemuda unik yang telah menjalankan misi amalnya yang tersendiri. Katanya, dia merupakan seorang pemuda yang berasal dari London, mempunyai keluarga kandung dan kawan-kawan yang sudah berpindah keluar dari Kota London. Dia merasa keseorangan dan menjadi kesunyian. Jadi, beliau mendapat satu idea untuk berkongsi kasih sayang dan misi keamanan kepada orang di sekelilingnya. Beliau membuat satu sepanduk bertulis : Free Hugs dan mula berdiri di sebuah mall membeli belah semasa orang tengah menjamu selera makan tengahari. Pada mulanya (15 minit yang pertama), beliau tidak mendapat apa-apa permintaan pelukan pun. Tetapi, lama kelamaan beliau sendiri sudah dikenali dengan sepanduk Free Hugs itu.

Beliau tidak menafikan menerima kritikan dari orang ramai, almaklum-la janggal kan. Beliau juga menerima amaran dari pihak berkuasa polis tempatan, kerana beliau didakwa boleh mendatangkan kemudaratan kepada orang awam. Sebagai langkah, beliau mendapatkan 10,000 tandatangan sebagai petisyen dari orang ramai sebagai tanda beliau tidak berbahaya dan merupakan kawan kepada orang ramai. Selain daripada itu, Juan Mann mempunyai seorang jurukameranya sendiri (untuk aktiviti Free Hugs itu), Nick, yang telah meng-uploadkan setiap rakaman misi keamanan itu ke Youtube.com. Kesannya, 25 negara telah bersetuju untuk mengadakan misi seperti ini tidak sampai dalam masa 3 minggu. Haih.

Kita, di Malaysia ini, apa misi keamanan yang telah kita jalankan? Konsert AMAN Malaysia? Herm…itu ja la orang Malaysia tahu. Berhibur – berhibur – berhibur..

Mari kamu, peluk si beruang ini =))




1 comment:

miszceikapisces said...

let me be the first one to give u a hug >:D<