Wednesday, January 21, 2009

Wohoooo....

Wohoooo….

Band Indie terus menyinari industri muzik tempatan. Ahad lepas, sebuah lagi band Indie diperakui kehebatannya di pentas muzik Malaysia. Boooo.. sama kamu yang memandang rendah aliran ini. Jadi, inilah buktinya. Selepas Estranged mengungguli dengan lagu Itu Kamu pada AJL ke 22 tahun lepas, kali ini Meet Uncle Hussain dengan lagu mereka Lagu Untukmu telah menjuarai Anugerah Juara Lagu kali – 23 oleh stesen televisyen TV3. Whoahhh…persembahan mereka memang bagus pun.

Bagi kamu yang baru mengenali Meet Uncle Hussain, mesti kamu pun akan ter- macam aku. Ter- apa yang aku maksudkan pun, aku susah nak gambarkan. Ya la, kalau kamu dengar suara normal / ketika tidak menyanyi vokalis LAN ini, mungkin kamu akan cakap, suara macam ini boleh jual ke? Jadi, buktinya sudah dipersembahkan dan diperakui. Itulah uniknya Lan Meet Uncle Hussain.

Dressing mereka pun bukanlah ekstrem sangat, ini ditambah lagi dengan mekap ala-ala badut pada setiap wajah anggota mereka. Owh ya, mereka itu low profile. Mari kita tengok pemerhatian aku terhadap AJL kali ke 23 ini.

Faizal Tahir – Cuba – Wohoaaa…aku tak tau ke mana perginya imej nasyid beliau suatu ketika dulu. Kalau takat rambut attached tu aku bleh terima lagi-la. Tapi dengan cat kuku bewarna hitam, aku rasa imej nasyid dulu tu mungkin ilusi aku saja ke? Hehehehe… aku akui aku baru saja dengar lagu ni dalam masa 2 bulan ini, tapi lirik dia memang best-la. Ala-ala kau dijadikan teman pelepas boring (aku-la ni), kau sesuai sangat dengar lagu ini. Jangan nangis ok. Vocal beliau memang power wohoaaaa.. tapi aku rasa gimik gitar itu menganggu performance beliau. Haih.. Aizat pun buat cam tu kan?

Faizal Tahir – Sampai Syurga – Gimik ala – ala get ready nak buat show itu macam idea budak-budak Tingkatan 2 mahu membuat drama pantomen aja. Tak apa, dah jadi artis pun kan. Tapi aku suka idea kipas tu. Agaknya, kalau beliau pakai jaket ala-ala Fiq dalam video klip Bukti, lepas tu angin kipas tu terbang-terbangkan baju dia tu, wohoaaa mesti sesuai dengan tema dengan Sampai Syurga kan? Haih. Dalam cerita orang putih, kalau mahu ke syurga kena pakai sayap kan? Ala- ala terbang katakan? Sekali lagi dengan gitar kaler biru langit??? Beliau sudah kehabisan idea ke? Tak apa, berbaloi 3 anugerah sejumlah RM 30++k kau dah menang. Tahniah-la wahai Faizal.

Er..kau rasa, adakah beliau dah PERASAN bahawa beliau akan memenangi Juara Lagu la pulak?

Aku rasa oren. Ejejejeje…..

Ziana Zain – Gerimis – Alamarksss… akak tak buat latihan stamina ke kak sebelum bertanding ni? Adik aku cakap: Dia dah tua dah ni. Kesian akak dah pancit dan zaman kegemilangan jerit-jerit akak tu dah beransur phergi. Apapun, aku suka cekak rambut beliau…butir berlian yang sangat cantik, dan ofkos, baju beliau memang tip top beb. Sejak akhir-akhir ini, lagu-lagu lama beliau sering berkumandang dalam radio. Oh, manisnya.

pembetulan : tajuk lagu akak ni Dingin ......hahahaha...thanks to Kematz

Estranged – Persembahan mereka biasa saja. Jadi tak perlu nak target dapat apa-apa anugerah pun.

Stacy – Aku Stacy – aku susah nak bagi pendapat pun. Apakah beliau salah masuk ruang waktu? Ataupun sebenarnya beliau wajar menang salah satu kategori. Mungkin beliau kena masuk bila tak ada pencabar terbaik dalam kategori Pop Rock. Aku suka tengok perfomance dia berbanding Farawahida. Jadi Stacy, kamu pemenang dalam hati aku, ok? Mekap, dressing memang best. Apatah lagi suara dan kareografi, aku kira sebelah kamu itu adalah abang kamu kan? Abang kamu dan geng-geng dia ke? Wohoaaaaa, kalau betul, aku memang salute. Kalau tak betul, tak apa-lah. Kamu memang best pun.

Farawahida – Aku tak mengikuti siapa pun diri kamu. Jadi, aku tak berapa nak komen. Kata orang, ada iras macam Kajol. Bleh-lah. Aku rasa kau menang sebab performance Tahun Baru Cina kau itu saja. Oh, keji aku ni.

Aizat – Lagu Kita – Tahniah. Performance kamu memang bagus pun. Inilah kebaikannya apabila mencipta dan menyanyikan lagu kita sendiri. Tak pancit, kan? Apa pun, mungkin kamu ingin menampilkan seluar ala-ala skinny kamu itu. Maaf. Tak sesuai-la. Aku hepi sangat bila dengar lagu kamu, dan sampai kadang-kadang aku mahu menjadi seperti kamu.. er.. ya, mahu kurus. Ejejejejje..

Bukanlah, berkebolehan mencipta lagu-la.

Zahid feat Heliza – Maaf. Aku masih teruja tengok pakaian pengantin baru Ekin, masa event wedding mereka di Palace of The Golden Horses. Ciptaan Rizalman itu sungguh cantik. Tahniah buat Mawi dan Ekin. Dan, ya, aku tiada perhatian buat kamu. Kikikikik…

Elyana – Kalis Rindu – Alahai. Aku tak tahu apa yang tak kena dengan lagu dia ni. Rasa sekejap sangat performance dia ni. Haih. Aku memang-la tak puas hati dengan takat duduk dia tu. Dia boleh lakukan lebih daripada itu. Mungkin setiap minggu aku tidak miss tengok Renjis Siri 2, jadi pemakaian baju Tarzan beliau itu menampakkan tiada ada apa yang istimewa pada performance beliau. Oh ya, sedikit penambahan lemak pada ketiak beliau, itu saja. Kamon Elyana, kamu ikon remaja terkini !!!!!

Ada 9 persembahan saja? Oh, maknanya 3 performance yang lain mungkin masa itu aku sedang melihat channel lain mahupun sedang membuat milo di dapur. Heeeee…

Apapun, aku memang gembira bila Meet Uncle Hussain yang menjadi juara pada malam itu. Kepada Faizal Tahir, anda bagus. Tetapi belum cukup untuk jadi juara. Heeee….

Tiada bintang dapat menenangkan hati yang sedang ditawan…lalalalallalal……

2 comments:

Nuruddin Abu Bakar said...

Terkejut juga MUH menang.Tau aku tau mana? Blog MM.Hahah.

Pemerhatian aku sedikit terpesong, tetapi thinkable. smua org suka muzik yg alirannya 'baru' bg mereka.
contoh terbaik. spider juwara dulu.rasanya spider bawa balik anugerah juara berkumpulan selepas berapa tahun(kira sendiri). jadi 2 tahun dr sekarang seperti spider, mungkin MUH akan mengalami nasib yang sama-bukan sebab MUH tidak bagus, mereka sgt memang berbakat.

memang muzik ini sungguh zalim.

Anonymous said...

Elyana sakit la...
Sbb tu dia menyanyi duduk...