Saturday, November 8, 2008

Cacar?




Semasa aku dan Along bertawaf di bandar Sandakan semalam, Along menerima MMS dari KS. Haiss…kau tengoklah sendiri. Ni lah anak saudara aku, Afiqah. Aku pun dah lupa keadaan bila aku dijangkiti cacar semasa zaman pre-remaja aku dulu. Heheheh..KS kata, adik dia Hakim dah 2 minggu tak ke sekolah, pun perkara yang sama iaitu cacar. Korang dah kena cacar?

Mengikut Google-an aku, Cacar ni disebabkan oleh virus Vlaricellazoster, bukan najis Mughallozah hah! Dan, hampir semua kanak-kanak akan mendapat penyakit ini. Mengikut pendapat terdahulu, apabila kita sudah mendapat penyakit ini semasa kecil, kita tidak akan diserang semula pada bila-bila masa. Ini kerana semasa kanak-kanak, atau semasa kali pertama dijangkit, secara automatik kita sudah mendapat imuniti atau daya tahan melawan penyakit. Kalau terkena serangan kali kedua sekalipun, mungkin ia hanyalah serangan yang ringan. Jadi, pada korang yang belum pernah dijangkiti cacar, bersedialah dari sekarang. Kalau tak pandai jaga, cacar ni boleh menyebabkan parut kekal. Tapi, sekarang kan dah banyak rawatan khas untuk sebarang masalah kulit. Duitnya ajo!

Mahu aku berkongsi info di sini, cacar ini dikatakan berjangkit melalui bersin, batuk, pakaian yang tercemar atau sentuhan ke atas lepuh yang pecah. Lepuh? Apa tu? Ekekkek…. Maybe luka lama kan? Biasanya tanda-tanda cacar akan kelihatan dalam tempoh masa 7 – 21 hari.

Kalau kau nak tau symptom cacar, opkos la kluarnya bintik-bintik campak atau ruam tu kan. Tetapi selain dari itu, tanda-tanda awal adalah seperti terasa letih, demam, batuk, selesema atau mengadu sakit perut sehari atau 2 hari sebelum ruam merah ini muncul.
Aku Google lagi : sakit cacar ni kalau dibiarkan berlarutan, ia boleh menyebabkan penyakit Ensefalitis atau keradangan otak, Meningitis Pneumonia / keradangan paru-paru. Tapi doctor menasihatkan supaya mendapatkan imunisasi kepada remaja atau orang dewasa yang belum mendapat penyakit cacar ini, kerana jika jangkitan ini berlaku di kalangan golongan ini, keadaannya adalah lebih teruk. Wanita yang hamil pula dinasihatkan supaya mendapatkan imunisasi ini dengan segera dan menjauhkan diri mereka dari jangkitan ini kerana ia boleh memudaratkan bayi di dalam kandungan.

Bersambung…




1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih kerana dengan berani keluarkan gambar kakak tanpa kebenaran kakak. Huhuhu siaplah cik noni bila kakak balik kampung nanti. Tunggu Disember nanti!