Wednesday, November 12, 2008

Cerita dari Timur.

Jadi, kamu apa khabar?

Aku sihat alhamdullilah dan masih selamba. Heheheh... seperti biasalah aku menghadapi mental blocked. Dengan kadar kelajuan internet yang hampas ni. Oh ya, hari itu aku ke bandar. Masuk CC dan sedikit terkejut dengan cas yang dikenakan. RM 5.00 dengan kemudahan yang begitu...em...merungut aku...Kadang-kadang aku tak faham dengan keadaan sebegini. Samada mereka mengambil kesempatan dengan orang lain. Haihh...

Tengah malam, 2 hari lepas- ketika aku sedang nyenyak tidur, tiba-tiba aku terbangun kerana mendengar 2 bunyi letupan. Begitu kuat.. fikirku, itu merupakan letupan tong gas. Aku teringat semasa Perkampungan BDC masih wujud 10 tahun lepas. Bila saja kebakaran berlaku, mesti berlakunya letupan tong gas. Maklumlah, perkampungan setinggan.

Aku, Mak dan Along sudah bangun setelah mendengar letupan2 tersebut. Kami meninjau melihat ke jalan besar luar dari jambatan. Kelihatan beberapa suluhan lampu seperti dalam keadaan mengejar. 10 minit kemudian, terdengar lagu satu letupan yang kali ini lebih kuat kedengaran. Kedengaran, jiran-jiran sekampung bising mungkin bimbang dengan keadaan itu.



Kata jiran kami, Pakcik Salim - Ini mungkin letupan bom ikan yang datang dari arah laut. Pakcik Salim merupakan askara wartaniah. Aku yakin seluruh kampung berhampiran laut pasti mendengar letupan-letupan tersebut. Beberapa minit kemudian, terdengar lagi orang sedang menjerit dan berlarian. Haihh...

Kalau kamu nak tahu, di kampung aku ini terdapat sekeluarga yang dikatakan membawa ketidakstabilan keselamatan dalam kampung ini.. Hehehhe.. ayat....mereka digelarkan 7 Serupa oleh orang kampung. Kata Along, adik beradik mereka semuanya satu patern, seiras, tu pasallah digelarkan sebagai 7 Serupa.

Mereka sekeluarga ni dikatakan sudah berpindah randah disebabkan terlalu ramai musuh. Herm...mungkin betul, mungkin tak. Tapi, adik aku cerita mereka dah berapa kali bergaduh dengan orang lain. Bukan setakat bertumbuk tau, siap pakai senjata berbahaya lagi. Haihhh...susahlah kalau macam ni kan. Aku tak suka keadaan sebegini. Kamu pernah dengar Sandakan ni bandar penjenayah ke?



Hehehe..gambar di atas ni gambar ayam Katik peliharaan Bapa. Tapi saiz Katik ni tidaklah kecil sangat pun. Jinak sangat-sangat dan mudah didekati. Hahahaha... betullah, tak semua haiwan peliharaan tu mesra dengan manusia tau. Tapi si Katik ni langsung tak takut dengan manusia..

3 comments:

KeMatZ said...

aik masih ujud ka itu BDC hehehe.....

13may said...

RM5 sejam??? ada dapat air free tak???

Heartless Devilish said...

mahal nye Rm5 sejam..
hahahahaha....

bom letopan utk tuba ikan..
kalo aku balik kpg pun sama je..
orang sker tuba ikan!