Friday, January 13, 2012

Selamat pagi. Pujuklah hati.

Pernah tidak sebelum kamu tidur pada sesebuah malam, kamu berharap agar esok terjadi seperti yang kamu mahu? Ataupun berdoa nakal kepada Tuhan agar kalau boleh esok kalau bangkit dari tidur, biarlah dengan tubuh badan yang cantik dan banyak duit? Saya yakin itu selalu kamu buat, bukan? Kemudian, mengatur nafas meminta yang baik-baik dari Tuhan, mendoakan kesejahteraan dan kemudian tidur dengan tenang.

Pernah tidak ketika tiba pagi seperti pagi ini, kamu telah mendapat seperti apa yang kamu semalam? Oh, kurus begitu cepat itu tidak mungkin. Tetapi mungkin ada perkara kebaikan yang tidak diduga telah muncul hari ini. Sudah tentu berita baik itu mempengaruhi mood sepanjang hari. Ada pula sebahagian dari kita, walaupun dicemari dengan berita kurang baik, tapi kita tetap bersikap seperti biasa. Bagai tiada apa-apa, cuma diri sendiri yang tahu. 

Pernah tidak ketika suatu pagi, kamu mengeluh; pagi itu sama seperti pagi-pagi sebelum ini? Fikiran jadi kosong dan tubuh lemah serta selalu rasa terpaksa. Pernah tidak ketika suatu pagi, kamu melangkah pergi kerja tetapi mood masih tidak elok kerana masih dipengaruhi hal semalam? Pernah tidak ketika suatu pagi, kamu memarahi seseorang, tetapi menyedari perkara tadi adalah perkara tidak sepatutnya berlaku?

Selamat pagi. Pujuklah hati untuk bersikap baik terhadap diri sendiri. Tidak adil kalau kamu terus memarahi diri sendiri kerana tidak mendapat apa yang kamu mahu. Ada ketentuan terbaik yang lain sedang menunggu kamu. Ingatan untuk diri sendiri juga.

1 comment:

zira said...

shoutmix free is currently available :v komen2 sini seja