Sunday, January 15, 2012

15/366 - Perasaan teman-temanku.


Semalam tadi, saya berchatting dengan seorang teman lelaki dari negeri jauh. Kasihan, hatinya baru berpisah dengan bahagian hati yang satu lagi. Sudah berkira-kira untuk dibuat isteri, tetapi si perempuan berkata dia tak ada feeling, tak ada perasaan buat si lelaki. Saya bungkam di talian sebelah sini, hanya mampu menyuruh teman lelaki tersebut bersabar. Ah, nanti ada perempuan lagi yang datang bertandang dihatimu, kata saya.

Saya teringat pula kepada beberapa bulan yang lepas, keluar minum bersama teman perempuan. Dia juga telah kehilangan bahagian hati yang satu. Sudah hampir 1 tahun berkasih mesra. Gurindam jiwa terpahat, luahan hati seorang kekasih. Tetapi dia juga ditinggalkan, atas sebab lelaki tersebut tidak ada feeling kepadanya. 

1 tahun, berbagi hati. Itu, apa?

Lagi satu kisah, juga seorang teman. Duit hantaran sudah bertamu. Ikatan kasih sudah masuk tahun ke lapan. Tetapi sang tunang meminta tunda lagi untuk beberapa tahun. Kata teman saya, dia juga mahu berkeluarga, punya anak dan hidup happy ending. Saya tanya kepadanya apa yang ada pada pujaan hatinya itu sehingga teman saya itu sanggup menunggu. Dia setia, jawabnya.

Setia jenis apa bertahun-tahun. Ada juga perempuan memilih untuk jalan hidup begitu?

Kepada ketiga-tiga teman saya di atas, saya hanya menyuruh mereka bersabar. Dan sedikit nakal bila saya kata 'Nanti datang seseorang yang baikhati kepadamu. Yang akan menjaga hatimu sampai ke mati'. 

Saya berfikir dari pelbagai sudut. Dari segi tiada feeling hinggalah ke bab kesetiaan. Dulu saya fikir, lelaki selalu meninggalkan perempuan atas sebab remeh seperti bertemu dengan perempuan yang lebih baik. Perempuan pula meninggalkan lelaki kerana bertemu dengan lelaki yang mempunyai kemampuan atau ada masa depan yang cerah. Itu zaman dulu. Mungkin manusia pada zaman itu tidak mempunyai ledakan hidup seperti sekarang.

Tapi satu yang saya pegang kalau bab berkasih hati. Setiap individu berhak menentukan jalan hidupnya, memilih yang bagaimana dan selebihnya ketentuan dari Ilahi. Memang menyakitkan jiwa bila ditinggalkan dengan sebab 'tiada perasaan'. Katakanlah dia bersungguh untuk menjaga hubungan tersebut sampai satu takat hendak mengambil si perempuan sebagai isteri. Atas sebab tertentu, dia tidak dapat menjadi seperti kekasih orang yang lain, seperti melayan kerenah sang puteri sepanjang masa. Ada komitmen perlu diutamakan. Cinta bila sudah hadir dalam jiwa, ke mana sekalipun kita berada, hati kita tetap mempunyai ruang untuk si dia. Setiap dari kita punya cita-cita untuk menjadi kekasih yang baik hati. Tapi tak mungkin cita-cita itu difahami oleh mereka yang belum bersedia bergelar kekasih.

Mungkin juga faktor kurang matang.

Mungkin juga bukan seperti yang saya maksudkan.

Aneh kan? Lagi sekali keanehan saya rasakan pada teman saya yang ketiga. Dalam kehidupan manusia, perkahwinan merupakan puncak keinginan alam kedewasaan. Kenapa agaknya sang puteri hati tidak mahu berkahwin lagi bila teman lelaki sudah bersedia. Setia jenis apakah itu?

Saya tidak merendahkan sesiapa. Cuma terasa aneh dengan hubungan seperti ini. Saya cuma mampu menyuruh mereka bersabar. Kamu bagaimana? Punya cinta yang aneh? Bersabar ya.

Salam pagi.




No comments: