Thursday, January 26, 2012

26/366 Carilah yang lebih hot dan bergembiralah.

Ada sesetengah dari kita memerlukan sebab paling konkrit untuk melupakan seseorang, melupakan crush atau melupakan apa saja tentang dia. Bagaimana ya kita mencintai seseorang (sepenuh hati) sedangkan pihak yang satu lagi tidak pernah memberi kata putus ‘aku juga cinta padamu’? Bagi perempuan, kata keramat itu ialah lesen. Kau bermain kayu dua, tiga, empat di belakang, itu lain cerita. Bagi perempuan, kalau lelaki sudah melafazkan kata itu, ini simbolik automatik kepada perempuan untuk sehabis setia.

 Mungkin kau kata, sedangkan orang berkahwin boleh bercerai berai, lagi nak setia habis-habis. Itu kata kau yang mungkin menganggap perkara mencintai itu sebagai satu perkara sia-sia. Beb, bukan senang orang nak jatuh cinta pada kau. Eh ini cerita lain. Aku ada seorang kawan dan kami selalu bercerita tentang dia dan si dia. Aku tau benar cerita diorang ni dan selalu berharap hubungan mereka akan termeterai sebagai kekasih.

Tahun pertama kawan aku ni benar-benar berusaha untuk dekat dengan yang satu lagi. Oklah, berkenalan, berbalas mesej dan kemudian keluar beramai-ramai. Tahun kedua, rasa cinta itu sedikit tebal, mungkin yang satu lagi mungkin kerap muncul di depan mata. Rasa sungguh bahagia. Tapi kawan aku tak berapa bodoh nak stick dengan yang satu lagi. Kawan aku still membuka hati kepada sesiapa. Kawan aku dan pihak satu lagi masing-masing bercinta dengan orang lain. Mungkin tahun kedua ini mereka belum yakin untuk bercinta sesama mereka.

Kemudian, kawan aku break dengan kekasih hati sebab hati masih ‘kepada’ si dia. Begitu juga pihak yang satu lagi. Mereka sekali lagi masuk ke dalam liga. Tahun ketiga, kedua-duanya sudah mula keluar berdua-duaan. Ini harapan baru kepada kawan aku. Mungkin renew contract di hati. Oh, aku kena usaha lagi untuk hubungan ini. Walaubagaimanapun, aku kena move on juga. Aku cari orang lain dengan syarat; rambut macam dia, daerah asal macam dia, penampilan macam dia.

Beb, macamana kau nak move on sedangkan kau dah tetapkan kau nak cari orang sebiji macam dia!

 Hinggakan pada satu peristiwa, kawan aku mungkin sedikit tersedar bahawa dia dah tunggu lama untuk pihak yang satu lagi. Kawan aku pernah bertanyakan soal hati pada pihak yang satu lagi. Jawapannya adalah: Belum ada komitmen untuk hubungan kekasih.

1 tahun, 2 tahun, 3 tahun..kau nak komitmen untuk berapa lama lagi. Bukannya ajak kahwin pun. Yang bikin haru bila dalam tahun terakhir tu layanan kau seolah-olah kawan aku ni seperti seorang yang telah dilamun cinta oleh kau. Kalau nak kata kau player, tak juga. Sebab kau tak ada kekasih-kekasih lain. Tapi apa kau buat kat kawan ni seperti harapan bahawa korang memang menuju ke arah alam percintaan; I love u, u love me dan kita sama-sama in love!

Tiba-tiba kau kata belum ada komitmen?? Kau tak rasa kejam ke buat perasaan orang macam tu? Oh mungkin kau akan kata, kau layan macam biasa aja. Dia yang feeling lebih. Apa kau buat, kau sendiri tahu. Hati kawan aku ni bukan bola dilantun-lantun. Cuba bayangkan kau di tempat dia.

Aku faham setiap manusia berhak menentukan untuk memilih siapa yang mereka suka, tapi kau sebagai dari manusia juga berhak untuk tidak melukakan perasaan orang lain. Tak boleh ke bila orang tu tanya pasal komitmen percintaan, kau pandai-pandailah nak bawa diri agar orang tu tak terus menerus berharap dengan kau?

 Aku yakin kawan aku dah sedikit matang untuk teruskan apa yang perlu. Last aku dengar bila, dia dah move on secara serius. Beb, manusia ni punya tingkat tertentu untuk nak nasihatkan rakan. Aku tau payah benar kau nak lupakan dia, tapi aku yakin kau boleh. Aku dah minta kau delete dia dari friendlist facebook kau supaya kau tak nampak dia dan tak mengingatkan kepada benda-benda lepas. Tapi kau kata kau nak jalinkan hubungan sebagai kawan kat dia. Eh, tanpa facebook pun kau boleh berkawan dengan dia.

Mungkin cara aku ni kejam sedikit, tapi kau tak fikir kejam dia kat kau? Jangan nak sedapkan hati, kau cakap dia tak kejam dan kau bodoh sendiri.

 Jangan buang masa beb.

 Banyak benda lain yang menarik kau boleh lakukan, termasuk mencari mereka yang lagi hot tetapi menghormati kau seadanya.

 Jangan lagi buang masa untuk dia. Paham?

4 comments:

anwaric said...

Lama kamu hilang.
Sengaja bukan menyorok?
Biar yang lain-lain rindu.

jzira said...
This comment has been removed by the author.
jzira said...

mencari mereka yang lagi hot tetapi menghormati kau seadanya.


tak hawt pown takpew kak~

Tanya said...

mencari mereka yang lagi hot tetapi menghormati kau seadanya. tak hawt pown takpew kak~