Wednesday, June 17, 2009

Ahad tu..

ini ruang tamu rumah aku tu.
Kahkahkah, korang penat menunggu ya?

Aku hantar barang-barang keperluan aku hari Sabtu tu. Mak bapa aku ikut sekali. Ingatkan nak hantar hari Jumaat, tapi tiba-tiba kereta yang aku nak sewa pergi Telupid tu cancelled pula 2 jam sebelum nak jalan. Memang choy sangat. So, aku pun malas nak pikir-pikir, aku transfer p hari Sabtu. Deal la dengan driver kereta sewa tu. Aku dah bagitau pun dengan pihak opis tentang benda ni. Jadi, awal pagi Sabtu berangkatlah rombongan itu.

Memandangkan aku ni baru lagi kat tempat ni, aku tak tidur kat sana hari Sabtu tu. Aku mengaku aku takut. Maklumlah tempat asing bagi aku dan bukan dalam kawasan bandar. Tempat tinggal yang dapat ni kira yang paling hujung dalam kawasan pekan. Jadi, kamu boleh bayangkan ke? Sila bayangkan. Kalau nak jalan kaki ke pekan Telupid, boleh. Tapi banyak benar anjing jalanan yang terdapat di jalan utama ke pekan. Haih. Tu cari masalah namanya. So, balik ke Sandakan.

Aku target kawan-kawan aku yang lain akan datang pada hari Ahad tu. Maklumlah hari Isnin kan dah kerja. Tetapi...aku duduk sorang malam tu. Biasala..aku pun melakukan apa yang patutla, kan masuk rumah baru. Rumah tu sedikit kotor dan kalau korang nampak pun cam horror. Memang horror pun. Ada juga staff lain yang tinggal berdekatan rumah aku tu. So, oleh kerana aku takut, aku mandi awal kul 5 petang dan masak dinner pula lepas tu. Kira-kira 7 malam aku dah masuk bilik dan berkunci dari dalam. Aku dapat bilik master room, jadi ada toilet la kat dalam. Siap ada bathtub lagi, tapi keadaan bathtub tu agak kotor la.

Mahu dijadikan cerita, masa Maghrib tu aku bacakan Yasin. Biarpun aku tak taat, tapi aku juga berusaha untuk menjadi sebahagian keperluan yang wajib itu. Kemudian aku pasang mp3 aku kat lappy, slowkan sajalah. Kebetulan hp aku bermasalah la pula. Tak boleh on langsung. Fuh! memang aku rasa darurat betul. Ada katil king size disediakan di bilik aku, tapi aku tak guna pun. Aku tidur kat atas lantai kat hujung katil sebab aku salah letak langsir kat tingkap. Langsir nipis ala-ala pengantin tu. So, malam tu aku pasang semua lampu kat rumah, termasuk lah bilik aku. Komfem la nampak thru kan. Lagipun setiap malam, ada pakgad akan meronda. Hui!

Setiap jam aku akan bangun tengok jam kat lappy. Memang aku takut lah malam tu. Dah pikir-pikir dah, ada apa2 aku lari je lepak kat pondok jaga, sambil buat muka selamba =))
Pukul 12 tengah malam, aku terkejut dari tidur. Ini aku tak cakap suwei punya, aku macam kena bisik oleh sesuatu yang seolah-olah memanggil nama aku. Cuma, nama yang disebut adalah nama yang keluarga dan kawan-kawan terdekat aku saja panggil. Seingat aku 2 kali! Kemudian aku duduk, sambil meninjau2 laptop. Dah la aku mengantuk gila, boleh pula jadi cam ni. Pada fikir aku, aku dah berjaya melalui malam itu 6 jam yang pertama dengan jayanya tanpa sebarang gangguan. Kemudian aku tidur lagi...pukul 2 , pukul 3 aku bangun lagi. Arrr, dengan yakin aku pikirkan, kompom la ni tak ada apa-apa.

Jeng-jeng-jeng...pukul 4.38 pagi, sesubuh yang hening itu...sekejap tadi hujan rintik-rintik dan mendengar katak sedang berbalas pantun.

Tiba-tiba aku meloncat duduk dari tempat tidur aku bila aku dengar bunyi suara yang sangat dekat dengan tingkap bilik aku tu. Mungkin anjing..tapi kenapa macam suara perempuan ya..sebab terdapat anjing-anjing jalanan yang aku agak ada berada di luar pagar kawasan tu. Aku konsentret kejap bunyi tu.

CUBA KORANG IMAGINE JAP...SUARA PEREMPUAN YANG SEDANG MENANGIS YANG PALING SAYUUUUUUU SEKALI. KEMUDIAN SEOLAH-OLAH DIA TU SEDANG DIPUKUL.TAKPUN MAHU MELEPASKAN DIRI DARI SESUATU HALANGAN. KEADAAN TU BERLANJUTAN DALAM LEBIH KURANG 30 SAAT. TAK LAMA LEPAS TU, AKU DENGAR SUARA MENANGIS TU MAKIN MENJAUH.KEMUDIAN, AKU DENGAR ANJING MELOLONG. WTH!

*belakang dan depan rumah aku ada pokok mangga dan rambutan yang tinggi dan rimbun.

Padahal sebelum tu, aku rasakan suara tu memang betul-betul kat tingkat bilik aku tu. Kalau la aku padam lampu malam tu, komfom aku bleh nampak thru ke luar sebab ada cahaya suram di luar yang didapati dari lampu jalan utama depan rumah. Kemudian, aku buat-buat macam blank kejap, sbb aku mesti kawal diri aku. Kalau tak, aku pun tak tau apa yang akan jadi. Aku berzikir kemudian konsentret pada diri sendiri. Aku berhibernasi dalam jangkamaa 15 minit, sambil mengingati bahawa aku dan manusia lain diciptakan dari tanah dan lagi mulia dari ciptaan Nya yang lain. Kemudian, aku mengingati bahawa, selain dari manusia, binatang mahupun ciptaan alam ini, ada lagi makhluk lain yang kita tidak nampak dengan mata kasar ini. Dan ya, bersyukur seadaanya.

Lepas aku berhibernasi tu, aku rasa aku tertidur. Dalam jangka masa ke pukul 5.30 pagi, aku rasa aku tertidur dan terbangun dan tertidur dan terbangun. hahahahahah...bila aku dah nampak cahaya matahari, aku cukup bersyukur.

nah ini sinaran matahari yang aku maksudkan. Aku snap lepas aku tertidur dan terbangun dan tertidur dan terbangun.

Kemudian, aku pergi bekerja hari pertama, aku pun bertanya pada kakak-kakak opis. Tapi aku macam sedikit penat ari ni, bos tak ada. Tak bz pun, tapi aku rasa aku penat. Jadi kamu tunggulah ya, sambungan ketiga cerita ini. Kahkahkah.

5 comments:

Pert Alpah said...

ala.... cerita la lagi.. bila mau kc tau kerja di mana?apa?hheheh

Pert Alpah said...

satu lagi ku mau kumin.. luas banar ruang tamu mu bulih bagulik2..hahah

Toaster said...

haish..tinuk bilik mu tu masz aku pun bole goyah..hahaha..cpatt smbung cta..nda sabar mo tau crita selanjutnya..

UpperSixers said...

ruang tamumu amat luas..mas ko jangan takut. ko pernah tengok cerita hantu jawa...i mean hantu Indon..seperti inilah susunan ruang tamu ala-belanda. disinilah setiap malam hantu-hantu clubbing dan shuffling. dari zaman diponegoro sampailahke era rhoma irama dan Icok Sugiarto, mereka berghatering hampir setiap jumaat keliwon. mungkin yang menangis itu sebab kelewatan, tertinggal bas barangkali..

atau mungkin nyamuk aedes yang bergentayangan di dini hari. 4.30 kan sudah subuh..atau mungkin dia mahu bertanya jalan pulang kepadamu?..sekali lagi jangan takut ya..

Mas Mohd Yunus said...

pert = lek kau..hahaha..mmg luas.panat memop

missblank: nanti aku snap..

haris @ uppersixer: ko memang lah!