Friday, January 29, 2010

Imijinasi di luar kemampuan.



Piwi, bulan Mac ni dah berusia setahun dah.

Aku, kalau nampak anjing, aku teringin nak bela anjing pula. Sebab aku tengok anjing ni cam cute dan lagi lincah dari kucing. Tapi oleh kerana hukum hakam kata tak boleh, aku just boleh pandang saja la. Kalau jumpa kat tepi-tepi jalan, kadang2 takut juga. Tapi macam fakta cakap, anjing menyalak kat manusia, kerana mereka boleh mengesan sejenis kimia 'ketakutan' yang ter-rembeskan dalam badan manusia. Tu kadang-kadang kalau aku lalu dekat anjing ni (kalau jalan kecik), aku set-set otak aku agar tak merembeskan kimia 'yang' berbahaya tersebut. Hahahaha...tapi kita boleh kesan kalau anjing tu jinak ke, sedang marah ke..kalau korang nampak ekor dorg tu bergerak ke kiri ke kanan, maknanya nak bawa korang bermain, tak pun mereka anggap ko ni cam 'biasa' saja dengan dorg. Hahahha.. tp kalau ko dah nampak gigi mereka menyeringai dan menderam, ko baca la doa pertahankan diri. Tak pun ko buat-buat tunduk nak ambil batu. Komfom dorg lari punya. Tapi kalau mereka in gang, wah, kena la ko bertindak cepat. Satu lagi, kalau ko nak kesan anjing ni ada penyakit anjing gila ke tak. Biasanya, kalau anjing sihat, kalau mereka berlari, mereka akan lari lurus ke depan. Tapi kalau anjing sudah dijangkiti penyakit, kalau ko nampak dorg ni lari ke depan dengan bontot menyiring-nyiring (apa eh!), tu maknanya mereka ni dah ada penyakit dah. Sah-sah ko boleh lihat dari kulit badan anjing tu yang sudah berkudis atau berkurap.

Aku, kalau ada lot tanah sendiri, aku nak bela binatang. Nak buat taman mini binatang.Tak payah luas sangat. Aku suka dengan binatang peliharaan. Boleh bela kucing banyak-banyak, itik, ayam, burung, macam-macam lagi binatang yang boleh didekati oleh manusia. Kalau beruang tu jinak, aku pun nak bela. hahahha.. tapi apa kan daya, kemampuan tu tak ada.

7 comments:

the artist and i said...

oh. tahniah. selamat mengajar! :)

untuk tingkatan berapa? dan sekolah kawasan mana?

kalau kawasan kampung, takboleh sangat nak introduce sambil chit chat pasal myspace,facebook.

kalau kat bandar, sembang-sembang (atau tanya) muzik apa depa suka dengar, rancangan (tv) apa fav depa, elakkan tanya nama penuh. Main point point pun takpa.. kalau majoriti budak melayu agak tak pasti nak approach mana mana. sebab sekolah msweed 95% chinese (dan rata-rata memang berkomunikasi dalam English)

be yourself. kalau ada budak yang banyak cakap, tanya dia lebih2 sikit. boleh tanya pasal sukan. atau awak buat research sikit pasal apa yang baru dalam hiburan/sukan/tv show.

1st day always nervous tapi awak boleh punya.. untuk elak situation yang awkward, elok sediakan lesson secara tak serious, 20mins berbual, then buat kerja.

ajar subject apa?

Perempuan Pemimpi said...

thanks ;) nerbes!!!!

gopenghagen said...

kadang2 orng salah faham dengan anjing atau juga babi. sedangkan mana dalil yang mengatakan memegang anjing dan babi itu dosa? ya mereka haram dipegang, tapi apakah berdosa memegangnya?

Sofira said...

salam ziarah.

Anonymous said...

lu jaga khinzir juga, anak2nya comel tu...hehehehe

sarasandakan

Cikgu Metal said...

Mas, Sarasandakan pun tersesat sampai sini juga rupanya. HAHAHAHA

admin@blogdiloz.com said...

lawa dowh koleksi ni.
cute gila.

*thanks sebab letak link aku.aku letak link kau kat blog aku eh.