Sunday, December 20, 2009

Cerita Kecil - 2

12 tin Cap Harimau masih berisi di hadapanku. Meja kami dihuni oleh 5 orang. 3 lelaki, peminum air Cap Harimau, aku dan kawan perempuan hanya minum Coke. Di meja-meja lain, lebih kurang begitu pemandangannya. Tambahan, ada pelayan-pelayan perempuan berada dalam pelukan di 3 buah meja sebelah sana. Oh, di meja ku ada seorang perempuan bernama Candy. Bukan aku yang memeluk, tetapi rakan lelakiku. Lagu demi lagu, asap rokok makin menyaluti tubuhku. Dan seperti biasa, dia datang duduk di sebelah aku. Gelas berlaga, antara dia dan kawan-kawanku. Dia pegang Cap Harimau, aku pegang Coke.

Apasal datang tak bagitau? Boleh aku datang awal tadi. Lainkali kalau nak datang, call dulu. Aku suka kalau kamu ada di sini.

Katanya sambil tangan menutup mulut. Mungkin dia tahu mulutnya berbau air Cap Harimau. Oh bingit di situ.

Seganlah kak. Tapi lepas ni please duet dengan saya. - Hahahaha..

Adeh, suara power. Aku lagi malu. Aku sudah tua ni, tak mampu dah.

Power ranger bleh la. Hahahaha.. Tak lah tua. Kalau rasa tua, sila duduk rumah. Perempuan tak boleh rasa tua, sesekali boleh. - Tambahku.

Ah, pandailah ko Mas. Nanti kau sudah tua, baru kau rasa apa aku rasa. - dia teguk lagi.

Nanti masa tu baru kita cakap ya kak. Kurang-kuranglah sikit minum tu kak. Ubat mujarab ghout tu, tak pasal-pasal 'tarik kaki'.

Hahaha..minggu lepas kaki aku terkena lagi. Entahlah Mas. Orang cakap kalau minum arak, boleh lupakan sikit nak pikir masalah. Ini tak, makin sakit kepala ada lah.

Aku ketawa, turn ***** untuk menyanyi. Wanita berumur 45 tahun itu, memandang jauh ke skrin.

Pelan-pelan la kak. Susah kalau berubah mendadak. Take your time. Anyway, how come your voice is so sedap or else menten?

Hahahaha.. kau jangan tak tahu. Masa aku umur 30, aku masih setia ke gereja. Kau taulah, kami pun diajar macam-macam di sana. Mungkin Tuhan terbalikkan hidup aku sekarang ni.

oh patutlah. Maksud kakak, diterbalikkan macam mana?

Dia teguk Cap Harimau lagi, sambil rokok disedut dan dilepaskan. Dia owner pub itu.

Ya la, dari ahli gereja, jadi begini pula. Aku pun sebenarnya tak pernah choose kehidupan macam ni.

Aku tidak mahu 'padan muka' kepada dia. Aku juga tidak mahu dibuat begitu oleh sesiapa. Setiap manusia berhak menjalani kehidupan walau payah mana sekali pun. Jadi, aku menghormati setiap kehendak orang lain.

Kakak pernah susahkan orang lain? Masih close dengan family?

Eh tak pernah. Aku bisnis untuk cari makan. Family suma ok. Cuma, i felt alone. Mungkin sebab aku ni divorced woman.

Kalau tak ada, tak perlu risau. But I know, there are several things yang saya tak perlu tau kan. Cuma as a friend of you boleh berharap, kakak boleh jaga kesihatan, do not take alchohol too much, even you did it so..or else tak menyusahkan orang lain. Setiap benda yang kita buat, mesti ada sebab. Salah atau tidak, just take it easy.

Itu la pasal, bila aku nak retire dari benda-benda ni pun aku tak tahu. Aku pun tak mahu selama-lamanya asyik difikir as a bad woman. Even aku tak jahat pun, tapi kau tahulah bisnis macam ni. Could'nt escape dari mulut-mulut orang kampung.

Take it easy kakak. Give yourself sometimes with a good thing or though. Kalau kakak selalu fikir benda cam ni, confirmed sebulan 3 kali injection muka pun tak cukup.

Dia ketawa, sambil tepuk2 lenganku.

Ah Mas, tu pasal aku suka kau datang sini. Aku suka berbual dengan kau. Even umur kita jauh beza, tapi kau tahu apa patut kau buat untuk seorang perempuan macam aku.

Kita, perempuan. Memang lemah pada emosi. Tapi kita harus saling memberi sokongan hidup. Memang senang kita meluahkan emosi. Tapi siapa yang mahu mendengar deretan cerita yang sebenarnya asasnya adalah sama. Pedulikan hal-hal yang lepas, tapi kita harus hidup..terus hidup..

2 comments:

Unknown said...

aku suka cerita ini. CERITA KECIL- berMakna besarr buat ku seorang manusia n jugak perempuan

^aNgRiAni^ said...

mas...ajar luk mcm mana
mo guna photoshop elements bah
uhuksssss