Thursday, September 6, 2012

Manusia romans dan bateri.





Semalam di kelas kuliah, pensyarah sains saya mengadakan satu eksperimen tentang perkaitan kuasa yang dihasilkan oleh bateri. Bahan yang digunakan adalah seperti mentol kecil, wayar kecil, bateri dan beberapa lagi bahan yang lain. Namun pensyarah sains saya menggunakan perlambangan hubungan romans manusia di dalam eksperimen itu. Diberi nama watak Mr. B dan Mrs. M.

Terdapat 10 lakaran ilustrasi bateri dan mentol diberikan. Pelajar diminta untuk meramalkan apakah yang akan berlaku kepada susunan-susunan bateri dan mentol tersebut. Simbolism berlaku di sini. Hubungan pasangan manusia romans harus ada pro dan kontranya. Hasil dari eksperimen bateri-bateri tersebut, ada kumpulan bateri yang menghasilkan cahaya yang sederhana, ada pula kumpulan bateri yang menghasilkan cahaya begitu terang. Yang terang itu adalah kumpulan yang menggunakan 2 biji bateri yang disusun tertibnya. Ya la, positif-negatif-positif-negatif. Manakala cahaya yang sederhana itu hanyalah mempunya sebiji bateri.

Tambah pensyarah berseloroh, untuk hubungan manusia yang 'terang cahayanya', kita memerlukan banyak komitmen. Material, motivasi, emosi dan lain-lain adalah rencah kehidupan. Sama ada sikit atau banyak item yang dimaksudkan, cahayanya tetap ada.  Manakala cahaya yang malap, mungkin hubungan manusia yang banyak ranjaunya. Poligami, curang, tidak komited mungkin adalah maksud cahaya yang malap itu.


Terdapat satu ilustrasi kumpulan bateri; negatif-negatif, positif-positif. Langsung tidak ada cahaya. Simbolism yang berlaku adalah untuk hubungan yang songsang. Cinta sesama jenis. Kita tahu hubungan sebegini tidak mendapat redha oleh pencipta KITA. Saya kurang pasti untuk rasa cinta sebegini. Hanya mereka yang tahu.

Eksperimen semalam berakhir dengan sorak manusia.



4 comments:

Harjo said...

Mengingatkan kita pada jaman Nabi Lot ya ...

Cik Mas said...

iya, tepat sekali

izz@post.com™ said...

dahulu tuk menghasilkan cahaya amatlah terhad.. apalagi pemikiran manusia masa tu..tetapi skrng pula lain..sedang sy menaip ni pun bercahaya ni keyboard... wahahhaaa....

Kevin Azuse said...

iya, tepat sekali