Tuesday, July 29, 2008

Brunei in mode (day 2)

Hari kedua di Brunei.

O yar, aku lupa nak bagitau tujuan utama aku dan team aku datang ke Brunei ni. Sebenarnya kitorang mengikuti program pelancongan under delegasi Malaysia ke 5th Abacus Travel Fair, Brunei Darussallam. Program ini diadakan 2 kali setahun, dan kali ini diadakan di ibu negara Darussalam itu. Orang Brunei biasanya akan keluar melancong pada Mac, Jun dan Disember setiap tahun. Tak hairanla kalau mereka mampu, sebab kadar pertukaran asing kepada negara seperti Malaysia, Thailand, Indonesia dan Philipina begitu rendah. Tourism exhibition ini berlangsung selama 3 hari di pusat membeli belah The Mall.

Mc Donald's dalam bahasa Jawi pun ada; tak ada tax occay!


Hari ini, team aku berjanji berjumpa dengan Encik Azmi, pegawai pelancongan Malaysia yang berpusat di Brunei Darussalam. Sungguh ramah sekali beliau, beliau menunjukkan booth yang akan kami gunakan pada hari exhibition. Set-up booth kitorang pun sekejap saja, memandangkan peralatan yang kami gunakan hanyalah simple-simple belaka.

oh ya! Di sini aku dan team menginap di Hotel Center Point, Gadong. Hari kedua, bos pmpuan aku suruh pindah bilik ke Deluxe saja. Sebelum tu kitorang guna bilik Junior Suite, memang best gila, tp bos aku ni alah kepada bau2 rokok. So, terpaksa la pindah... oh perempuan! Breakfast kat Hotel Center Point, biasa2 je, cuma aku sukakan waffle hotel ni. Memang very the superb. Hotel yang aku tinggal ni terletak hanya 5 minit dari pusat exhi tu. Kira dekatla kan, fasilitis punya banyak. Malam semalam tu, aku dan team pergi menjamu makan malam kat kedai makan Thai. Tak sempat aku nak snap gambar2 makanan kat situ sebab aku segan kat bos aku.


The Mall, tempat berlangsungnya exhibition


Erm, bila bercerita soal makanan, aku dapati di sini harga makanan masih murah (maksud aku nilai DOLLAR - DOLLAR occay). Tiba-tiba aku terasa keadaan masa nilai RM begitu kukuh dalam 10 tahun yang lepas. Aku masuk kat Mc' D pun, kat situ tiada tax diperlukan, maknanya aku hanya membayar harga asal makanan. Tidak seperti di Malaysia, aku kena bayar RM 0.75 lebihan untuk tax.

Set-up booth (under Malaysian Tourism)


Pukul 11 pagi, aku dan team pergi Kedutaan Malaysia, Brunei. Apalah boss aku ni, appointment tak buat terus terjah cam tu.. hehehe..merasalah occay. Oleh yang demikian, bos aku suruh driver taxi tu bawa jalan2 sekitar kawasan utama kat Bandar Seri Begawan tu. Merasalah aku nak tengok Masjid Hasanal Bolkiah yang kubah dia bersalut emas. Serasa aku, kelihatan masih banyak bangunan baru di bina dan yang penting hampir 80 % kereta di sini adalah diimport dari luar negara. Please compare DOLLAR - to - DOLLAR : keadaan di sini memang masih di tahap murah occay! Bila berbual dengan penduduk tempatan, kata mereka starting salary for clerk is around B $ 800- 900 per month. Kalau compare Dollar - to - Dollar memang la agak rendah, tapi mereka masih mampu mahu melancong ke sekitar negara ASEAN.


The Mall

Kadang-kadang aku terasa, Bandar Seri Begawan tu masih sebuah ibunegara yang masih baru. Bangunan masih berkeadaan baik, ataupun mungkin aku tersalah sangka. Bandar Gadong masih terserlah dengan The Mall yang seolah-olah baru mencapai 6 tahun usianya. Suasana di sekitar bandar Gadong agak berangin sedikit, kata penduduk tempatan di situ, keadaan itu baru berlaku semenjak 2 minggu yang lepas. Matahari pun tak terik sangat.




Kampung Air

Ini pemandangan Kampung Air, aku tak pasti nama sebenar kampung ni pun. Difahamkan kawasan sekitar ini adalah kawasan main town di Bandar Seri Begawan. Aku tak berpeluang hendak snap2 lebih disebabkan limited condition yang ada. Air sungai yang berombak ni membuatkan keadaan di sini sungguh menarik. Terdapat waterfront food court di sekitar tepi tebing ini. Dan, gambar di bawah adalah sebuah masjid yang bakal siap tidak lama lagi. Kata Uncle Taxi, masjid tu masjid ayahanda kepada Baginda Sultan Brunei Darussalam. Aku tak pasti KUBAH itu adalah emas atau tidak. Sepanjang pemerhatian aku, kebanyakan masjid yang dibina hanyalah sederhana saja besarnya.


Masjid Terapung yang masih dalam pembinaan


Masjid Hasanal Bolkiah (berkubah2 emas)


1 comment:

Anonymous said...

Cik Mas,

Masjid terapung tu dibuka rasminya dalam tahun 1958, dan direka sepenuhnya oleh Sultan Omar Ali Saifuddien (Ayahanda Sultan Hassanal Bolkiah), Sultan Brunei ke 28 pada waktu itu. Sekarang masjid tersebut dalam penyelangaraan/pembaikkan bagi menyambut Jubli Emas pembukaan nya pada september 2008 ini.