Tuesday, July 21, 2009

Sikap keakuan.

Oh, mungkin saya sedikit mengambil berat. Jadi perkara begitu membuatkan saya berlesen untuk bercakap lepas pada sesetengah kawan saya. Saya sudah berbuat silap, dan saya meminta maaf. Ada satu perkara tentang diri saya yang sukar saya kawal. Tapi sebenarnya perkara itu merupakan benchmark peribadi saya tentang tanggapan saya terhadap sesuatu perkara itu.

Biasanya, jika kamu kali pertama berbual dengan saya dan saya mendapati ada perkara menjengkelkan pada pandangan saya, saya lebih suka membuat kamu sedikit terasa atau marah kepada saya. Dan membuatkan kamu berasa jengkel kepada saya. Saya akui sikap ini memang menyusahkan. Perihal benchmark yang saya katakan, saya pernah terbaca ayat ini, tetapi saya kurang pasti di mana. Mungkin saja saya sudah berusia.

Kata-kata itu; perhati ayat-ayatnya ketika dia sedang marah.

Apa yang kita katakan pada hari ini, menjadi pengukur siapa diri kita di masa depan.

Dan saya mengkhuatiri sikap saya ini, suka membuat orang jengkel dan perilaku itu saya jadikan benchmark peribadi saya sendiri. Benchmark siapa kamu, di mata hati saya. Mana-mana yang tenang dengan sikap saya ini, saya begitu mengkagumi. Dari sudut lain, saya berasa naif dan sangat rendah diri sekiranya orang yang saya jadikan benchmark sikap tadi itu tetap menerima saya sebagai kawan. Saya sedikit tamak dan kejam menjadikan orang-orang tadi itu sebegitu rupa. Tetapi kenapa?

Saya banyak terduduk oleh kawan-kawan bermulut manis dan meracun saya. Saya juga selalu menjadi sebahagian dari mereka yang bermulut manis. Dan saya menyesali perkara ini.

Kamu, kawan-kawan saya. Saya minta maaf.

No comments: