Thursday, October 31, 2013

Salam ulangtahun untuk mu.

Sebentar lagi ulangtahun usiamu; bertambah setahun,
Entah siapa dirimu,
Aku pinta beberapa perkataan melambangkan ‘kamu’.
Kau memintaku menulis puisi buat kamu.
Kamu tahu apa yang paling susah tentang menulis puisi?
Aku pilih; hal-hal mengadun rasa.
Aneh ya, menulis tribut harijadi seseorang yang dikenali lewat laman Twitter,
Ini kali pertama bagi aku.

Begini;
Usiamu bertambah, itu biasa
Cuma aku ingin nasihat, bersabar saja apa pun mendatang; lagi-lagi usia mu yang masih muda.
Rebel, agresif, pasif, melawan saja tahunya, mungkin juga seorang yang manis,

Kata Bapa Rhoma;
Masa muda  ialah masa yang berapi-api, yang tahunya mahu menang sendiri. Walau salah tak peduli.

Aku juga pernah muda seperti kamu, banyak hal-hal aneh yang aku lalui,

Pertama; jangan sangat melayan rasa, seperti aku yang pernah bertahun-tahun membuang rasa, padahal aku boleh saja menjadi manusia super pada zaman itu; Super itu, aku saja yang tahu

Kedua; Terus bermimpi. Tapi jangan tidak bangun dari bermimpi. Makin banyak mimpi, makin banyak usaha perlu dilakukan

Ketiga; Hatimu bakal diusik oleh kata-kata yang tidak menyokongmu, agak selalu, tapi nasihatku SELALU TEGUH, JANGAN MELAWAN, TAPI HARUS PANDAI MEMILIH KEADAAN

Keempat; Kalau mahu melawan, pastikan penuh ilmu. Tiada ilmu, carilah ilmu. Melawan dengan berani, bukan pengecut di belakang-belakang manusia lain.

Kelima; 21 ialah kunci kebebasan, itu kata Barat. Bagi aku, tiada kebebasan mutlak di dunia ini. Pastikan kau letakkan Tuhan di atas segala-galanya.

Hal terakhir; ialah hubungan mu bersama teman-teman. Musuh itu tetap ada, tetapi jangan mencari masalah. Lari dari masalah ialah salah satu jalannya, mungkin jalan yang sopak, sesekali boleh diguna. Kau tidak sesekali dilahirkan untuk memuaskan hati teman-teman yang jalang jalannya.

Nah, puisi ini panjang. Tolak mana yang tidak  patut berada di mata hatimu.

Satu hal yang indah, yang pasti, aku doa moga Allah selalu menuntun hatimu ke jalan yang benar.

Salam ulangtahun. Manis selalu.
Untai salam buat ibumu.


No comments: