Saturday, February 2, 2013

Lelaki aroma dan lelaki kopi.


*expired filem Centuria 2009

Kopi ini ku namakan; dirimu yang selalu ada. Tersimpan kemas di rak dapurku. Dua-tiga kali sehari aku jenguk dirimu, ku minum. Memberi 'kesegaran' ke otak ku. Kafein tersimpan, tersimpul dan meracuni darahku. Adakalanya kepala ku jadi pusing, kadang mata ku segar bugar, kadang hanya sekadar menemani baki masa harian ku. Aku memang sukakan kopi.

Tadi aku namakan atau andaikan kau seperti kopi yang ku minum. Tapi setelah ku fikir semula, perbandingan ini tidak sesuai. Aku selalu mengharapkan perasaanmu mengalir di dalam darahku, seperti kafein. Meracuniku, memabukkan aku dan biarkan aku pusing gara-gara kamu. 

Ya, kamu seperti aroma. Itu lebih sesuai perumpamaannya.

Menikmati aroma atau menikmati kopi adalah dua cerita berbeza. Walaupun aroma itu datangnya dari segelas kopi. Tetapi kadang aroma juga boleh menipu. Ada aroma yang datang dari tempat yang lain. Tanpa sedar, di hadapanku terang-terang tersedia segelas kopi yang ku buat atau ku beli dari kedai kopi. 

Lelaki aroma; aku harus tinggalkan kamu. Kamu selalu menipu perasaan ku. Kamu selalu membubut aku di mana-mana. Aku jadi penat menanti kamu untuk berhenti.

Lelaki kopi; aku selalu menantimu. Hatiku melilau mencari lelaki kopi. Tapi malu seorang perempuan selalu melebihi keadaan. Kadang mataku kosong memandang segelas kopi di hadapan ku. Iya, kan sedang diracuni, kepala jadi pusing dan tenang.

p/s Kepada Lelaki Aroma, aku sedang meninggalkanmu. 

No comments: