Thursday, May 14, 2009

Bobo dan beberapa perkara yang telah berlaku.




Nama kitten ni Bobo. Another STRAYCAT yang aku jumpa di Milimewa Shopping Mall...er...yang tak berapa Mall tu. Masa tu, aku nampak Bobo tengah berlari-lari anak di celah-celah gerai yang terdapat di bahagian dalam kawasan Milimewa Mall tu. Lepas tu, aku tanyala pekerja berbangsa Pakistan di situ tu, dia pun suruh aku ambil saja kitten tu. Bobo kitten yang agak aktif dan sihat. Cuma Bobo mengalami penyakit sakit mata, penyakit yang biasa dihidapi oleh straycats. Aku ciloks kotak gerai+yang+tuan+dia+dah+balik, kemudian aku letakkan Bobo dalam kotak tu. Masa dalam bas untuk pulang ke rumah, Bobo agak sedikit agresif dan macam dalam keadaan terpinga-pinga. Mungkin Bobo pun kempius, apa agaknya jentera yang menggegarkan seluruh badannya. Bila sampai di rumah, aku lihat Bobo macam menggeletar semacam, ahahahaha..serius weh. Maybe ketakutan naik jentera majik tu buat dia begitu. Malam tu, aku tak mandikan dia lagi. Esok siangnya barulah aku mandikan. Maklumlah anak kucing kan. Kesian menggigil, dah la tu..anak yatim piatu pula tu. Kenapa aku pilih nama Bobo? Sebab aku minat sorang penyanyi bernama Bo, ala yang berlakon dalam dokumentari The Ahli Muzik and the Hoppers. Cute dan agresif. Tapi, yang penting dia minat photografi..muehehehe..

Kamu baca listing aku kat bawah la ya.

1) Bila Tomok dinobatkan sebagai pemenang OIAM, satu kejadian telah berlaku yang membuatkan aku macam sedikit blur. Masa tu, bapa aku tengah timang-timang Piwi. Bleh pula bapa aku cakap: " Ini bukan Piwi ni, ini Si Tomok."...hahahaha...aku masa tu tengah tengok tv, tetiba blur dengan ayat bapa aku tu..Bleh pula dia gelarkan Piwi aku tu , si Tomok..huaaaa...haruuuu...

2) Thanks to PertDemaataque, aku pergi menghadiri temuduga terbuka di Pejabat Pelajaran Sandakan. Wooo..memang meriah gila bab*. Untuk jawatan Pegawai Tadbir saja, seramai 68 orang calon dan kekosongan yang perlu diisikan di daerah Sandakan adalah sebanyak 2 kekosongan SAHAJA. Aku ulang, 2 kekosongan. Jadi, aku tak hairan la kalau semua jabatan ni mahu tunjukkan mereka buat kerja dan akhirnya kroni mereka saja yang dilantik.

3) Aku berjumpa dengan 2 orang kawan sekolah masa Tingkatan 6 dulu, Jamilah dan Rosemerah.

Aku: Eh ros, ko ingat Alina? Ala budak kelas aku dulu yang tak pernah cakap dengan sapa2 pun tu.
Rose : Oo tu..apahal dengan dia.
Aku: AKu dengar dulu dia dinasihatkan or aku tak pasti la kena drop oleh fak kot. Amik law, tapi tak nak bercakap.
Rose: AKu dengar pula dia kena buang oleh UM.
Aku: Tu la, abiss tak bercakap.
Rose: Sebenarnya dia tu normal.
Aku: Apasal pula. Ko kawan dengan dia ke?
Rose: Tak la. Dulu masa form 5 tak silap aku, aku dan kawan2 aku datang selidik dengan kakak dia sendiri. Kakak dia kata, petang2 ko datang la rumah. KO boleh dengar dia berkaraoke?
Aku: Whutttt? Karaoke????Serius wehh...
Rose: Ya, dia suka bawa lagu rock.
Aku: (BLUR GILAK)

Serius aku tekejut, sebab Alina tidak pernah berbual dengan siapa-siapa pun sepanjang aku satu kelas dengan dia semasa Tingkatan 6. Hatta, cikgu sekali pun.

4) Masni, dikhabarkan sudah meninggal dunia selepas saja kitorang tamat STPM ari tu. Penyakit arwah semakin menjadi-jadi dan dikhabarkan sehingga terpaksa dikurung di bawah rumah. Dan tak disedari, arwah meninggal dunia.. sudah 11 tahun berlalu...dan baru semalam aku tahu. Bukankah itu lagi menyedihkan aku? Nampaknya aku rasa bersalah untuk sepanjang hidup. So upset.

5) Aku naik menyampah dengan blogger anak-anak Sandakan yang hanya memperkenalkan hanyir banyir, sampah sarap kawasan rumah setinggan, jalan-jalan yang berlekuk menyakitkan badan...yada..yada..yada..Aku fikir jiwa kamu suka melihat keburukan-keburukan yang menjerat diri kamu sepanjang hidup. Aku fikir blog aku satu-satunya yang memperkenalkan keadaan Sandakan yang warna warni. Kamu harus berubah, kawan-kawan. Jangan memburukkan kampung kelahiran sendiri, biarpun sebenarnya kita berasal dari tanah yang hanyir itu.

6) Aku hilang idea kerana trip aku ke tengah Sabah itu was posponed.

3 comments:

gopenghagen said...

alina, dia satu fact ngan aku mas kat ukm.nnti aku story ngan ko.

kdng2 kita melihat dunia dari kacamata kita, sesekali mngkin kita perlu lihat dunia dari kacamata org lain...

Cikgu Metal said...

Mas,
Kitten tu aku rasa umurnya tak lebih sebunlan kot.a Kittekn yang belum cukuhp 3 bulan belum bulih dikasi mandi ba. Kaamu basahkan kain, pasti kasi lap dia punya badan. Matanya yang berair tu, ko beli ubat titis, kasi titis dia punya mata. Kat sandakan ada ke klinik vet atau pet shop?

Pert Alpah said...

haha...terharu nama ku terpampang d post ni

p/s aku masih berjuang...