Sunday, May 5, 2013

Kau bisa nampak cinta pada sang manusia yang terluka; dan itu dipanggil senyum angau.

Kalin pandang Nurul yang bersiap. Nurul, ada sesuatu yang lain di wajahnya. Ada aura, tetapi Kalin tidak tahu tentang apa. Nurul sikat rambut perlahan-lahan, rambutnya ikal sederhana. Bau shampoo masih bertebaran. Kening sudah diusainya, itu proses terakhir. Dia senyum pandang cermin besar di hadapannya.

"Kalin, sudah berapa lama kita jadi housemate?" tanya Nurul yang memandang Kalin dari cermin besar itu. Kalin yang tadi berlunjur kaki di atas kerusi di tepi tingkap, kini duduk lurus. Sepertinya soalan tadi itu, memberinya impak yang lain macam.

"5 tahun? Ya 5 tahun. Sejak kita baru balik dari oversea, sampailah hari ini?'', jawapan Kalin. 

''Kau ingat punca bagaimana kita boleh duduk serumah?'' tanya Nurul lagi. Nurul flashback kenangan lepas.

''Ingat, kau duduk poyo bawah rumpun bambu, menangis teresak dan kau kata kau baru kena dump oleh kekasih celaka kau. Eh, celaka itu kau yang gelarkan!" Nurul dan Kalin saling ketawa.

''Tapi apa kaitan soalan kau dengan keadaan kau ni? Tak pernah-pernah aku nampak kau bersolek, kalau ada pun bedak dan gincu yang paling nipis. Rambut kau tak 'berkilat' macam hari ini. Pelik." Kalin kerut kening tanda hendakkan jawapan.

Nurul senyum dan hanya dia. Dia ambil tas tangan dan telefon bimbit di atas meja. Kemudian, dia seperti menaip sesuatu di dalam telefon bimbitnya. Dia pandang Kalin yang masih terpinga-pinga. Dia sembur minyak wangi di seluruh badannya. Kemudian berlalu pergi. Pintu tertutup perlahan. Kalin masih 'blur'. Tiba-tiba dia terfikir sesuatu, lantas dia capai tablet Ipad di atas katil Nurul.

''Cinta boleh melukakan. Cinta juga boleh menukarkan seseorang lain dari biasa. Bila cinta sudah datang, senyum pun tak tentu. Kau bisa nampak cinta pada sang manusia yang terluka; dan itu dipanggil senyum angau.''

Oh Tuhan ku! Nurul pergi dating!! Nurul pergi dating, ok! Kalin imbas cerita lampau. Kalin senyum, kemudian menaip sesuatu di kotak komen status Nurul tadi.


No comments: