Tuesday, October 9, 2012

Semalam-semalam yang hangat.

Saya ada seorang kenalan lelaki sebaya umuran sejak zaman persekolahan tinggi. Dulu saya berpeluang melihat beliau berpacaran dengan seorang perempuan, memakai baju kemeja petak-petak, berseluar jeans agak lusuh, sisiran rambut agak rapi. Pelik? Bukan begitu. Peluang itu bermaksud, beliau sebelumnya adalah potensi transexual. (budak-baru-nak-up-jadi-kakak-kakak)

Mereka keluar berpacaran. Sokongan
kawan2 melihat beliau menjadi lelaki sejati memang epik padu. Entah bagaimana, selepas kami semua sekolah tinggi, khabar menjadi entah ke mana. Saya masih ingat hari pertama melihat beliau menjadi 'lelaki'.

Mata tidak berkedip memandang, hensyiummm wa cakap lu.

Berpacaran, jalannya masih berlenggang dan memakai Jack Purcell. Sesekali 'tangan terpatah' bila membantu memegang beg tangan si perempuan, maksud saya kekasih hatinya.

Hampir 10 tahun selepas hari terakhir melihat mereka, saya berjumpa semula. Kawan lelaki saya itu telah menjadi transeksual sepenuhnya. Menukar jantina, apatah lagi kulitnya mulus dari saya. Bila ditanya menyesal atau tidak, matanya kelihatan kosong. 'Apapun, aku masih Islam, Mas. Doakan yang terbaik.'

Tiada doa yang bukan-bukan saya beri untuk dia. InsyaAllah.

p/s Apa rasa melihat sejarah kehidupan orang lain?

No comments: