Monday, October 8, 2012

Perempuan Nan Bercinta



Tajuknya juga sudah cukup menarik untuk dilihat. Saya sedang bergaduh jiwa dan akal untuk memahami konteks ayat dan pengisian yang digunakan oleh Faisal Tehrani di dalam novel terbaru terbitan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM). Syiah, diskriminasi wanita, gaduhan hadis riwayat, peranan intelektual dan banyak lagi isu telah menjadi tumpuan pemerhati seantero. Ternyata kali ini Faisal Tehrani begitu berani menyuarakan intipatinya mengenai Syiah secara terbuka. Saya juga melihat banyak serangan-serangan pemberani pemerhati kepada si empunya penulisan. Beliau mengambil jalan senang; berdiam.Mungkin pemberani pemerhati sedang membaca semula apa yang ingin dimaksudkan oleh Faisal Tehrani. Saya masih belum sampai ke tahap 200 muka surat lagi. Bacaan ini perlu perlahan, agar tidak tercicir maklumat dan memahami apa yang ingin disampaikan. Saya, sejak zaman dulu lagi begitu susah untuk menerima laras Faisal Tehrani. Semoga dengan umur dewasa ini bolehlah saya mula menerima karya-karya beliau.

Kamu seorang Perempuan Nan Bercinta, Mas.
Ah, jauh. Tidak layak malah tidak masuk carta sekalipun.
Itu pandangan aku. Kamu kena hormati.
Terima kasih. Aku terima apa saja tanggapan.

Pufff.....

No comments: