Wednesday, June 29, 2011

Puisi Malamku.Puisi Malamku.

Sekarang ialah malam yang gelap
Seluruh pelusuk di sebelah sini sedang bertiduran atau ada yang belum,
Masing-masing punya perihal,
Apa yang ada ialah dingin; beberapa jam sebelum Subuh dan matahari.
Aku sebenarnya sudah mahu tidur,
Walaupun aku selalu berpendapat,
tidur yang panjang seolah-olah ialah satu kerugian.
Pernah satu kali, 2 minggu yang lepas,
Tiba-tiba aku diuji tidak dapat tidur setelah beberapa hari tidak kecukupan tidur,
Otakku 'kembang', mataku bengkak,
Malah seperti--- (apa ya, kalau rasanya seperti terawang-awang?)
Agak tidak selesa, kemudian keadaan kembali normal; balasannya 12 jam aku di alam tidur.
Kampungku sunyi, hanya sesekali kedengaran bunyi guruh yang di kejauhan.
Kemudian detikan-detikan jam dinding menjadi penghias bisu bilikku.
Apa khabar agaknya anak-anak gipsi lautan di sana?
Kemudian anak-anak lorong jalanan yang pernah aku singgahi?
Kawan-kawan... Ada ingat padaku?
Pembenci-pembenciku...masih ingat diriku yang lepas?
Adik beradikku..betempiaran di sana sini,
Saudara-mara?
Pembaca blog ini?
Aku harap kamu semua sihat walafiat.
Malam ini, ada apa? Kalau sudah mengantuk, eloklah kita tidur.
Semoga hari esok, semuanya serba sederhana.

No comments: