Thursday, December 13, 2007

Little Parade la pulakkk



Entah dah berapa kali dah aku set up blog ni...hehehe..tak pernah disiplin pon..semenjak 2 menjak ni..aku dah masa nak ambil gambar...semenjak menganggur dan pusing2 KL cari kerja kot..oleh yang demikian, aku nak sambung cerita dari friendster aku pulaks....letak balik gegambor tu...hehehe...aku SUKA - LAH!


Semalam aku broadcast dari Starbucks Jaya Jusco, Cheras Selatan. Herm..seronok pula lepak kat sini ni..tak adala crowded sangat. Ari ni, lepas dari 'interview' tak jadi tu, aku balik rumah..tido kejap, pastu aku g sini lagi...saja ja nak update resume aku kat http://www.jobstreet.com/ aku tu..ekceli aku tak pernah update pon...hehehe..semenjak 2 menjak aku dah tau aku akan grade, terpaksa la aku susun balik schedule aku...akhirnya...aku rasa relaks sekejap..macam je terlepas dari penjara...finally, i've got it..hehehe..
cantik tak gambar pertama dan kedua ni...kereta cindrella ni aku snap kat JJ Cheras Selatan ni la...tak adala besar macam kat Mid Valley nun tu..tapi kereta cindrella ni kiut kan...pokok krismas dia pun tak besar sangat...tetiba aku teringat kat cerita The Echanted tu..hahaha..memang best gila..tapi tak best hero dan heroin dia tak hensem dan lawooo....agak2 cantik je la...hahaha....tapi aku suka tgk keta ni..agak2 kalau aku naik, mesti PECAH kan...simple....tapi cute...sbrnya aku nak g toilet kat JJ ni...dah nak pecah 'tangki' aku ni menahan KENCH'
...dahlah masa tu sejuk belakoooooo....so, tersempatla pulak amik gambar ni...JJ kat Cheras Selatan ni boleh la tahan besaunyer....cammy aku tak bleh amik kesemua sekali..hahaha....kalau tak kena g ujung jalan baru bleh ambik gambor...oleh yang sedemian rupa..aku kena naik jejantas dulu kalau nak snap gambar tu...ala2 macam JJ kat Seremban 2 kan...tapi kat Seremban tu memang best lar....meriah sunggoh pun.







Sebenarnya aku ada interbiu, tapi Mr Jimmy tu pula kata tak jadi...buang duit aku jerk...erm..macam aku tak pecaya plak kat mamat Lanang tu...maybe dia pikir aku tak tau bab-bab keja kontrak ni...aku just angguk-angguk-kan-kepala--ya-ya-em-ya-paham...buat2 janji je nak datang esok pun..tapi aku takan pegi sebab, keja tu keja kontrak...so, apa2 hal pun aku susah nak claim karang. Cir-ciri keja kontrak tersebut adalah:

1)kontrak adalah selama 6 bulan - keja admin je sbnrnya...abis aku dah ada degree, takan nak tunggu abis kontrak tu ...
2) tak ada KWSP - aku rasa rugi plak, kalau apa2 terjadi pada aku karang???
3) SOCSO pun tak ada...

4)memang tak best keja kontrak pon... tak bebas!


Lepas je jumpa dia, dia offer nak antar aku kat mana2 stesen ler...(aku pileh KLCC).. dalam perjalanan tu, sempat juga dia kata kat aku:

dia kata -" Sebenarnya I tak percaya pada qualification, yang penting kita usaha...bla..bla..."
aku jawab - " Yeah! It just a bonus!"
dia sambung " Actually, I tak ada degree pun, I ada form 6 je, itupon 20 tahun lepas ler..."
Aku rasaler..dia pikir cam tu, sebab dia tak pernah merasa nak bljr teruk-teruk pon, abis..terpaksa la strive lebih nak idop kan..tu pasal dia rasa level dia sama cam org yg ada degree ni... macam aku cakap, it just a bonus, tapi tu la..aku tak huraikan lebih panjang, sama cam budak2 adik2 bawah umur yang kata kat aku :

BELAJAR TINGGI PUN TAK GUNA, KALAU MENGANGGUR!


palotak! betul! itula..suruh belajar betul2, takmo..jadi cam aku..hahaha..extended! sebenarnya di sebalik perkataan merah di atas ada sambungan sekuelnyer...


KO TAK MERASA BLJR TINGGI, BILA KO DAH BELAJAR TINGGI, KO TAU LA NANTI MERASA CAMANA...BUDAK2 U TU MENGANGGUR ADA 2 SEBAB


1)mereka nak keje dalam kos dorg ambil juga <--- ni memang buduh la

2)mereka rasa keje yg ada tak best <---mereka berhak memilih kan

KITORANG MENGANGGUR PUN, at least ada TIKET NAK CARI KERJA YANG BAGUS..

AT LEAST BILA ADA DEGREE/DIPLOMA boleh juga berangan nak jadi executive...

abis kalau ada SPM (pangkat SAP) (ni budak2 yg kutuk tu la) takan ko nak berangan nak jadi executive juga?
lainla kalau ko dah berpuloh tahun eksperiens dalam bidang tu..tapi kalau dasar penswastaan dah jalan nanti..sorry to say sayang!

berbalik kepada Mr Jimmy tadi tu, aku tanya dia, ada tak keja data entry je...trus plak dia kata, data entry tu untuk low level je...macam level u ni, sesuai le keja admin assistant ni!

memang la ko cakap sesuai...admin assistant tu, SPM nyer level je...aku bukan nak tunjuk act la..tapi jangan silap bagi fakta..dah ko keje dalam outsource nye bidang...tak payahla nak auta kat mereka yang memerlukan pekerjaan..terutama pada mereka yang dah ada eksperiens bekerja ni..kesian je nak menunggu nak habiskan kontrak ko tu!


aku memileh, tapi aku ada pengetahuan dalam perkara ni kan..so, aku berhak decide aku nak atau tidak..erm..kawan serumah aku tu yang kenalkan aku ng MR Jimmy ni...tak pula dia bgtau aku, kerja tu kerja kontrak, patutla dia kata keja tu tak ada KWSP...heheheh..merasalah nak habiskan data entry dia tu...






ini pokok krismas kat KLCC..aiseh! tak meriah langsung...tapi kat situ ada persembahan muzikal ler...itu je la...tapi hiasan dia nampak KERAS...hehehehe....aku saja je singgah KLCC ni, nak tgk deco dia camana...MID VALLEY still the best lar!

Aku pergi mengisi perut kat foodcourt...uwekss...terasa betulla sekarang ni harga barang dah naik giler...erm..kepahitan yang terpaksa ku tempuh dengan sabar..sambil2 makan tu, sempat jugala aku snappy beberapa picas. Lepas tu, aku belek keja kosong kat The Stars pulak..hermm..


kat bawah ni pemandangan dari dalam food court KLCC tu..panas kat luar tu! tapi gambar ni nampak gelap..heheheh
yang ni pula, nasi yang aku makan..herm ayam dan bendi je RM 5.57 !


aku skodeng dari tempat makan aku ni..hehehe..macam2 aksi..tapi ni je aku sempat snap

hasil grafiti dari budak2 sendiri...meriahhhhh..


yang ni paling dekat aku nak snap...sebenarnya aku nak tgk huruf2 tu..sbb aku dah rabun kannnn...







Dunia ni tak la jahat mana pun..manusia yang jahat..termasuk aku...aku sendiri berkali2 buat kesilapan ...tp..bila dah tau buat silap tu, cepat2lah berubah..berubah lebih baik dari hari semalam..





pemandangan dari kedudukan paling belakang bas RAPIDKL...tak sempat aku nak tido pun...sekejap je dah sampai....tak jem..kat bawah ni pula...pemandangan dari luar starbucks JJ, Cheras Selatan.



ah! rasa penat lak..nak balik dulu...ini saja buat kali ini...

No comments: