Tuesday, May 8, 2012

Dulu aku sangka hidup ini perlumbaan.





Hei, selamat hari jadi untuk esok hari, ya?
Thanks. Thanks sebab ingat.
Dan tahun ke berapa?
27 tahun. Kau dah tahun ke berapa tahun ni?
Masuk 32 tahun. Tapi jangan anggap 32 tahun. Till December kay!
Haha. Ya.
But for sure, everyone has their own special number. Me, 28.
Kenapa?
28, banyak pencapaian aku dah buat. And for sure, at 30, lagi banyak benda menarik kau akan capai.
Maksud ko 28?
28, ialah tahun peralihan. Tahun tinggalkan musim lama ke musim baru. Musim lama maksud aku penghujung jiwa muda dan beralih ke alam dewasa. Betul-betul dewasa. Not so much kau akan takut, seperti usia kau sekarang. Lebih cool.


Itu conversation aku dan seorang kawan, siang tadi di dalam makmal kampus. Sambil diperhatikan oleh seorang lagi teman. Kemudian, sepanjang hari ini aku berfikir tentang masa lepas dan masa kini. Masa depan, aku simpan dulu. Dulu aku sangka hidup ini ialah perlumbaan. Aku bersaing dengan manusia lain. Tapi akhirnya aku sedar, aku selalu penat. Bila selalu penat, otak akan kerap tepu. Sebab tulah, aku mengambil keputusan untuk ikut flow. Tidak terlalu laju. Padahal memang banyak benda aku nak kejar. Aku tidak lagi mengambil percontohan dari teman-teman, tentang kejayaan mereka. Sebab aku tahu aku bukan manusia cemerlang. Aku ada ramai kawan yang cemerlang dalam hidup. Tapi aku perhatikan, kami sama saja. Hanya wang dan intipati hidup saja yang berbeza. Apa yang hendak dicari dalam hidup ni selain kehidupan yang selesa dan sederhana?

Aku semakin kurang konversasi bersama manusia lain. Melainkan teman-teman rapat. Tutur cara aku bukan boleh diterima semua orang. Dan aku juga tak boleh menerima semua sikap orang secara tak tertapis. Sebelum aku penat, baik aku berdiam dan buat hal sendiri. Dan buat masa sekarang, aku senang dengan sikap macam ni tapi tak elok berpanjangan.

Hati ini telah dilanggar. Cuma angin yang melanggar. Sejuk dan nyaman.


No comments: